Přijíždím do Zbraslavic, do sídla společnosti doktora práv a inženýra ekonomie Jiřího Charváta, který před dvěma měsíci vydražil za osmnáct milionů většinový podíl mosteckého hipodromu. Místo plánovaných šedesáti minut si povídáme tři hodiny. Dlouho jsem přemýšlela, jak nejlépe tohoto úspěšného muže s velkým akčním záběrem charakterizovat. Asi nejpřesněji ho vystihuje jím pronesená věta, kterou si dovolím citovat: „My se až příliš často řídíme oním coubertainovským: Není důležité vyhrát, ale zúčastnit se. Tím se nám však reputaci zvýšit nepodaří. Nahraďme tento princip starou antickou zásadou: Veni, vidi, vici. Je pravda, že tím získáme méně sympatií, ale více respektu. A pokud si mám v tomto kontextu vybrat, čert vem sympatie…“
Do Mostu jste přišel, viděl a koupil. Teď už jenom zvítězit. Zvítězíte?
Proto jsem do Mostu přišel a koupil…
Proč jste se rozhodl koupit mostecký hipodrom, respektive většinový podíl této společnosti?
Protože z pozice Jockey Clubu a českých dostihů nic jiného nezbývalo. Měli jsme obavu, aby dráhu nekoupil někdo, kdo nebude v dostizích chtít pokračovat. V České republice jsou pouze tři rovinové dostihové dráhy kategorie „A“: v Praze, Karlových Varech a v Mostě. Za současné situace v dostihovém sportu, který se čím dál víc vzmáhá, je nemyslitelné, aby jedna z těchto drah vypadla.
I přesto, že jste těsně po dražbě řekl, že mostecká dostihová dráha je špatně postavená? Dokonce si vybavuji vaše tvrzení, že za tak zkažený projekt by měl někdo nést odpovědnost.
Přesně tak. A za tím si stojím. Víte, sebelepší dobrá práce často přijde nazmar jen kvůli tomu, že jí nebylo vykonáno o trochu víc, nebo že nebyla vykonána o trochu lépe. A přesně to je případ mostecké dostihové dráhy.
Asi vám teď moc nerozumím…
Jednoduše: Zdejší závodní dráha je nádherná, včetně celého areálu. Dělníci tady odvedli velký kus úžasné práce. Ale někde (u odborníků) se stala velká chyba. Koně musí dobíhat do cíle buď po rovině nebo mírně do kopce. A v Mostě má cílová rovina velké snížení. Dobíhat do cíle z kopce je pro koně hodně špatné.
Má mostecká dostihová dráha nějakou přednost?
V porovnání s Chuchlí a Karlovými Vary nemá.
Vaše firma sídlí ve vzdálených Zbraslavicích, vy žijete v Kutné Hoře. Znáte město Most blíž?
Je to zvláštní, jak život někdy člověka zavane na některá dávná místa zpátky. V roce 1984 jsem v mosteckých kasárnách sloužil u zdejšího pluku jako voják. Byla tady dobrá vojna. Od té doby jsem tady ale už nikdy nebyl… Stojí ještě vůbec ta kasárna?
Stojí, ale ze sentimentu tam raději nechoďte…
(chápavý úsměv)
Vlastníte řadu úspěšných firem, založil jste nadační fond a také jste prezidentem Jockey Clubu České republiky. Jsou pro vás prioritou koně?
Časově určitě ne. Ale když už jsem se nechal zvolit prezidentem Jockey Clubu, je to povinnost. Povinnost pozvednout dostihový sport a vytvořit podmínky, aby se dále zlepšoval.
Jak je na tom náš dostihový sport, respektive naši dostihoví koně?
V porovnání se zahraničím? Náš nejlepší kůň má hendikep 109 liber a nejlepší zahraniční evropský 129 liber. Pokud vám odpověď takto stačí…
Myslím, že jako laikovi ano. Vraťme se ale zpátky k dostihům. Co chcete v Mostě změnit?
V první řadě se tu musí běhat víc dostihů. Tři dostihové dny rozhodně nestačí. V sezóně musí být alespoň šest až osm dostihových dnů. Není to proto, že bych to chtěl, ale z hlediska rozdělení celkového počtu dostihů v České republice na dostihové dráhy. Druhá věc – a tu už jsme změnili – je snížení přihlášek a startek ze 4,25 na 3,5 procenta. To proto, abychom ulevili v zátěži majitelům.
Uvažujete o změnách samotné dráhy? Když je podle vás špatná…
Aby se z mosteckého hipodromu stalo korektní evropské závodiště, musí se otočit směr běhání. To obnáší vybudovat v cíli novou tribunu, rozhodcovskou věž a vážnici pro žokeje.
To je vaše vize?
Ano. A odhadem také investice možná až patnáct milionů.
Na letošek jsou naplánovány tři dostihové dny. Dva z nich už proběhly. Zůstanete letos u tohoto počtu?
Letos se uskuteční ještě jeden dostihový den, a to 15. října – Cena zimního favorita.
Zaměříte se ve zdejším areálu i na „mimokoňské aktivity“?
Samozřejmě. Čím víc zdejší areál bude žít, tím líp. Konkrétně vám ale v tuto chvíli nic neřeknu. Možná jen to, že aby sem lidi chtěli chodit i mimo dostihy a organizované akce, musí mít důvod nějaký čas tu pobýt. A k tomu potřebujete mít otevřenou restauraci nebo alespoň občerstvení. A pochopitelně konsenzus s městem.
Ví se o vás, že investujete do kvalitních koní. Chystáte v tomto směru nějaký zajímavý nákup pro mosteckou stáj?
Aby v mosteckých stájích byli kvalitní dostihoví koně, musí tady být trenéři, kteří by je trénovali. A ti, až na výjimky, tady bohužel nejsou. Mimochodem, je to jedna z věcí, která se také musí změnit – přivést sem kvalitní trenéry a vytvořit jim i koňům pro trénování dobré podmínky.
Vy sám jste majitelem několika dostihových koní. Bude některý z nich startovat v Mostě?
Máte pravdu, několik jich mám – 30 (smích)! Moje nejlepší koně běhají teď v srpnu zejména v dostizích v zahraničí. Co se týká Mostu, budou zde běhat mladí začínající koně a to oba zbývající dny.
Který druh dostihu vy osobně máte nejraději?
Rovinový. Kůň se šlechtí pro rychlost a té se dosahuje na rovině.
Co nebo koho podporuje Nadační fond JUDr. Jiřího Charváta?
Nadané studenty ze sociálně slabých rodin, sociálně potřebné děti, sportovce a nemocné, tělesně postižené osoby a osoby v tíživé životní situaci. Nadace podporuje také projekty, které přispívají ke zlepšování duševního a tělesného rozvoje dětí a mládeže v oblasti vědy, umění, kultury a sportu, humanitární projekty a projekty sociální pomoci.
Na který mostecký dostih byste chtěl fanoušky, ale i nefanoušky tohoto sportu pozvat?
Pozval bych je jak na Velkou letní cenu 27. srpna, kdy se poběží celkem osm dostihů, a samozřejmě také na Cenu zimního favorita 15. října. Budou tu kvalitní koně, zajímavé závody a samozřejmě lákavé sázky. Oba tyto dostihy bude přenášet Česká televize.
Děkuji za rozhovor
Pavlína BOROVSKÁ