Velké plány v MHD – Bezbariérové tramvaje s wi-fi a opravy tratí

0
2814
Ředitel dopravního podniku Daniel Dunovský.

Novým ředitelem Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova, a.s. se stal před pár týdny Daniel Dunovský. Ten dosud působil ve funkci náměstka pro strategii a rozvoj dopravního podniku. Kam bude dopravní podnik pod novým vedením směřovat? Jaké cíle a plány má nový šéf před sebou a co považuje za největší priority…? Na to a na další otázky nám Daniel Dunovský odpověděl v následujícím rozhovoru.

Poslední velkou akcí dopravního podniku bylo zavedení informačního systému do tramvají. Jak systém slouží veřejnosti?

Informační systém byl hotov již ke konci roku 2015. Myslím si, že se povedl a že jsou s ním cestující spokojeni. Nemusí nikde nic dohledávat, všechny informace se jim zobrazí – kdy linka přijíždí a odjíždí, nečekané výluky, ale také v případě krizové situace dovede systém cestující informovat a zareagovat velice rychle. Je perfektní i pro nevidomé. Ti díky speciálním ovladačům mají zpětnou vazbu, kdy dotyčná tramvaj přijede do zastávky, co je to za linku apod.

Systém funguje zatím na tramvajové lince č. 2 v Mostě. Plánujete jeho další rozšiřování?

Informační systém funguje na lince č. 2, což je na většině tramvajových zastávek v Mostě. Rozšíření plánujeme do Litvínova, kompletně na všechny tramvajové zastávky. Připravujeme podání žádosti do nové výzvy Integrovaného regionálního operačního programu, která byla vyhlášena v únoru a končí 30. června 2016. Rádi bychom, aby realizace byla zahájena příští rok v létě.

V Mostě už se dál s infosystémem pokračovat nebude?

V Mostě bychom ještě o informační systém doplnili některé klíčové autobusové zastávky. Nyní je informační systém na autobusových zastávkách v centru města u Centralu a kolem Prioru. Implantovat jej chceme ale i na zastávku u Kahanu, která je velmi frekventovaná, a na zastávku u nemocnice.

Kolik by mělo další rozšíření infosystému stát?

Předpoklady jsou okolo pětadvaceti milionů korun. Osmdesát pět procent by měla činit podpora z dotací. Všechny tyto velké investice, které dopravní podnik plánuje, by si bez evropských peněz dovolit nemohl.

Co nového pořídíte do vozového parku?

Rádi bychom čerpali prostředky na nákup čtyř plně nízkopodlažních tramvají, které budou plně klimatizovány a bude v nich také i příjem wi-fi signálu. První dvě tramvaje bychom pořídili v roce 2017 a zbývající v roce 2018. Půjde o větší tramvaje typu Astra, , které by jezdily mezi Mostem a Litvínovem. Chceme, aby cestujícím poskytovaly plný komfort. V současné době máme 47 tramvají.

Údajně máte v plánu také některé tramvaje sami obnovit a přebudovat na nové typy…

To je pravda. Každý rok přebudujeme jednu tramvaj T3 na tramvaj typu Vario. V současné době už první rekonstrukce probíhá. Ze staré tramvaje použijeme pouze podvozek, který se repasuje. Tramvaj však dostane zcela novou skříň, stejnou jako Vario. Počítáme s přestavěním celkem pěti tramvají během pěti let. Vše provádějí naši zaměstnanci tady u nás v dopravním podniku. Tyto tramvaje budou také částečně nízkopodlažní.

Jakou mají tyto „předělané“ tramvaje perspektivu?

Když pominu dotace, tak je toto jediná šance, jak vozidlový park tramvají zmodernizovat. I tato varianta je ale poměrně nákladná. Přesto přestavba tramvaje vyjde zhruba na polovinu ceny pořízení nové tramvaje. Životnost takové tramvaje je pak kolem pětadvaceti let.

Počítáte i s obnovou autobusů?

V Mostě i v Litvínově jezdí 76 autobusů. Máme autobusy naftové nebo na LPG. Nyní LPG autobusy žádný z výrobců nedodává, takže jediná možnost, jak bezemisní autobus získat, jsou autobusy na stlačený zemní plyn CNG, popřípadě elektrobusy. Na CNG vozidla ale nemáme plničku. Na naftová vozidla není zase vyhlášena výzva. Rozhodli jsme se proto, že obnovu autobusů budeme financovat z vlastních prostředků. Některé autobusy se pořídily již za minulého vedení. Během následujících tří let máme v plánu nakoupit další nové. Celkem by se mělo jednat o patnáct vozů, které by měly splňovat nejpřísnější normy a poskytovat odpovídající komfort pro cestující.

Jak jsou na tom sanitky, které provozujete?

Provozujeme celkem 14 sanitních vozů. Vzhledem k tomu, že některé jsou i 15 let staré, je potřeba je také obnovit. Každoročně se snažíme o nákup dvou nových. Postupně bychom rádi také navýšili počet těchto vozů ze 14 na 16. Nová sanitka přijde zhruba na milion korun, a to včetně výbavy. Naše sanitky slouží pro převoz nemocných, nejsme rychlá záchranná služba. Tato vozidla se přesto nezastaví, jejich využití je velmi vysoké.

Plánujete nějaké zásadní novinky do budoucna?

Rádi bychom realizovali kompletně nový odbavovací systém, neboť ten stávající je zastaralý. Naši akcionáři vedou již kolem zavedení integrovaného dopravního systému jednání společně s Ústeckým krajem. Je totiž nutné, aby došlo k dohodě všech stran. Problém je ale v tom, že každé město má svůj odlišný odbavovací systém a vyskytly se různé technické komplikace, které zatím neumožňují na tento systém přejít a zavést jej. Ale věříme, že se to podaří a že naši cestující se dočkají toho, že budou moci na jednu jízdenku dopravovat po celém regionu.

Už delší dobu se mluví o opravě tramvajové trati Most – Litvínov… Kdy na ni dojde?

Určitě by to byla největší investice v historii dopravního podniku. Začalo by se v Mostě pod Stovkou a skončilo v Litvínově, v ulici 9. května. Tato trať je v provozu zhruba 35 let, a proto je zapotřebí ji modernizovat. Chceme zvýšit bezpečnost, ale také rychlost tramvají. V současné době soutěžíme projektanta. Výzva by měla být vyhlášena na přelomu roku 2017. Do té doby musíme mít projekt se stavebním povolením a splnit ještě další podmínky. Pokud se vše zdaří tak, jak máme v plánu a získáme dotace, trať by měla být zrekonstruována do roku 2020.

Co je pro vás jako pro ředitele dopravního podniku nejdůležitější?

V první řadě to, aby službu, kterou provozujeme, využívali cestující rádi a co nejvíce. Aby byli spokojeni, a to nejen cestující, ale i naši zaměstnanci. Jsme jeden z větších zaměstnavatelů v okrese Most, provozujeme veřejnou službu, a proto spokojenost cestujících, komfort, čistá doprava a spokojenost zaměstnanců – tím spíš, že je dnes velký nedostatek řidičů – je prioritou. Dopravního podniku se bude navíc týkat i generační obměna jednotlivých profesí, jako jsou elektrikáři, automechanici aj. Přál bych si proto, abychom poskytovali kvalitní služby nejen v dopravě, ale i v doplňkových službách, abychom měli dostatek klientů, včetně autoškoly, kterou provozujeme.

Na co jste pyšný a s čím jste spokojený?

Pyšný jsem na naše zaměstnance, protože jsem přesvědčen, že svou práci odvádí kvalitně. Jsme jeden z nejlepších dopravců v regionu. Chceme, aby byly naše dopravní prostředky čisté, kvalitní a komfortní. Proto je naší snahou rozsáhlá obnova. Velmi spokojen jsem se spoluprací s oběma městy, našimi akcionáři Mostem a Litvínovem, která je na výborné úrovni. V neposlední řadě funguje výborně i spolupráce s naší městskou policií.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your name here
Please enter your comment!