S postupující modernizací a globalizací našeho života přibývá lidí, kteří s nostalgií vzpomínají na časy dávno minulé, a jak už tomu u vzpomínek bývá, vybavují se jim v teplých a krásných barvách. Jsou ovšem věci a jevy, které v nezměněné podobě přežívají dodnes a jejich existence nám připadá samozřejmá, aniž bychom se nad jejím vznikem a podstatou hlouběji zamýšleli. Jednou z takových věcí, které neoddělitelně patří k základním kamenům divadelního života, je systém předplatného nebo chcete-li abonmá. Abonenti jsou nejcennějším diváckým segmentem, ekonomickou a provozní jistotou divadla a základnou distribuce vstupenek, praví se v „Malém slovníku managementu divadla“. V dobách, o kterých si tu povídáme, tedy prvorepublikových nebo těsně poválečných, bývalo dobrým zvykem ve všech tzv. „lepších“ rodinách vlastnit abonmá místního divadla, ať se jednalo o divadlo oblastní či některou slavnou pražskou nebo brněnskou scénu. Tato tradice se v mnoha rodinách drží dodnes, i když to už ani zdaleka není jev všeobecný. Dosud však přetrvává tam, kde je běžné, že rodiny po generace bydlí ve stejných domech a bytech. Pardubice, Mladá Boleslav, Uherské Hradiště a podobná města. Jinak je tomu pohříchu tady u nás na Mostecku.
Předplatné do divadla tu bylo v dobách socialismu výdobytkem nikoliv rodinným, ale podnikovým. ZV ROH – pro ty, kdo už neví, co ta zkratka znamená, prostě „odbory“ – zakoupily ze svých prostředků mnohdy několik desítek abonentek, které se pak kulturní referent snažil „udat“, aby se tzv. využily. Výsledkem bývalo abonenty vyprodané hlediště, které zelo prázdnotou, poněvadž mnozí, aby se „kulturního“ zbavili, si „průkazku“ vzali, ale do divadla nešli. Pro divadlo to mělo sice ekonomický efekt, ale po dlouhá léta jsme pak potencionální diváky nemohli zbavit pocitu, že když je představení určeno do systému předplatného, nelze si na něj koupit normálně lístky, protože je vyprodané. I poté, co byla otevřena nová divadelní budova, a o vstupenky do divadla byl velký zájem, jsme se z televizních reportáží dozvídali, že do divadla se nedá dostat, protože představení jsou z velké části vyhrazena pro předplatitelské skupiny, kterých v té době bylo více než deset.
Rodinný systém předplatného se snažíme opět zavádět a předplatitele získávat. Právě vyšla brožura s nabídkou předplatného na rok 2017 a my doufáme, že se náš nejcennější divácký segment rozšíří. Nabídka je pestrá, zajímavá a bohatá, slibuje řadu nevšedních uměleckých zážitků v prostorách budovy, která zaručuje pohodlí, vysokou společenskou úroveň a nebývalý divácký komfort již třicet dlouhých let. Těšíme se na vás, předplatitele tradiční i nové a slibujeme, že nebudete investicí do předplatného ošizeni ani zklamáni.
Václav Hofmann, jednatel MDM
Divadelní premiéry 2017 Městské divadlo Most
TAJNÝ DENÍK ADRIANA MOLEA
Sue Townsendová
režie: Petr Svojtka
Adrian Mole je třináctiletý teenager, který prožívá nelehké období, cloumá s ním puberta, svět je složité místo, zabydlené pošetilými a podivnými lidmi, navíc je nešťastně zamilovaný do spolužačky Pandory, a tak píše básně a snáší obtížný osud těžce zkoušeného intelektuála. A aby starostí nebylo málo, v rodinně vrcholí krize, matka odejde se sousedem a Adrian zůstává sám se svým nepraktickým a nezaměstnaným otcem. Adrian však všechna úskalí života komentuje s nemalou dávkou sarkastického humoru. Tajný deník Adriana Molea představuje vynikající komedii právě proto, že nerezignuje na hlubší poselství.
Premiéra 24. února 2017
TESTOSTERON
Andrzej Saramonowicz
režie: Hana Marvanová
Živelná situační komedie současného polského dramatika Andrzeje Saramonowicze vypráví o sedmi chlapech, kteří se snaží pochopit svůj „živočišný druh“. Dovedou muži porozumět jemnostem a nuancím ženské duše? Anebo nejsou víc než gramotné opice zaměřené pouze na velikost a výkon? Dovedou muži milovat a být monogamní? A co na to feminismus? Třebaže se jedná především o komedii, Saramonowiczův text otevírá důležitá témata. Hra si neskrývaně utahuje z hloupých genderových stereotypů a nejrůznějších generalizací, které muže i ženy nesmiřitelně degradují na pouhé hormony ovládané fyziologické soustavy a potlačují osobitost, neopakovatelnost a jedinečnost každého člověka. Je proto příznačné, že se děj odehrává na večírku po nepříliš vydařené svatbě a sedmička chlapů si tedy naplno může sdělit své zkušenosti se vztahy.
Premiéra 7. dubna 2017
NEBEZPEČNÉ VZTAHY
Christopher Hampton
režie: Pavel Ondruch
Nebezpečné vztahy vyprávějí příběh o spletitosti a neprůhlednosti lidského myšlení a lidských vztahů, příběh intrik a krutosti v lásce i kruté lásky, to vše za fasádou elegantních kostýmů a uhlazených způsobů.
Bývalé milence – Vikomta de Valmont a Markýzu de Merteuil – svede dohromady touha po pomstě. Markýza se touží pomstít zrádnému milenci hraběti de Gercourt za to, že ji opustil kvůli mnohem mladší Cecilii, Valmont se naproti tomu chce pomstít Ceciliině matce za to, že před jeho prostopášnou duší varovala madam de Tourvel, Valmontovu novou „kořist“. Jak to s oběma milenci a jejich „oběťmi“ dopadne? Nebezpečné vztahy, jako brilantní hra lásky a nenávisti, slibují dechberoucí divadelní zážitek a přivábí nejednoho diváka, který má v oblibě silné příběhy a skvělou činohru.
Premiéra 21. dubna 2017
SPLAŠENÉ NŮŽKY
Paul Portner
režie: Milan Schejbal
Děj detektivní crazy komedie Splašené nůžky zavede diváky do poněkud neobvyklého kadeřnického salónu, kde pracuje poněkud neobvyklý personál. Čas plyne jako jindy, objeví se několik stálých i nestálých hostů, a je klid až do chvíle, než se stane vražda. Diváci se v té chvíli stávají jedinými nestrannými svědky, žalobci i obhájci. Jakkoliv to zní neobvykle, mohou do děje zasahovat, mluvit s postavami, pátrat po pachateli, jenom oni mohou vypovídat, pouze jim je umožněno odhalit vraha. Jedná se tedy o zcela mimořádný typ interaktivního živého divadla. Premiéra 2. června 2017
ODYSSEIA
Oldřich Veselý, Miloslav Klíma, Zbyněk Srba, Pavel Vrba
režie: Zbyněk Srba
Mostecká divadelní adaptace vychází dílem z překladů Vladimíra Šrámka, Otmara Vaňorného, Otakara Smrčky, dílem z převyprávění Rudolfa Mertlíka. Na obrovském mosteckém jevišti se zjeví legendární postavy řeckých hrdinů i bohů, například Agamemnón, Polyfémos, Héra, Athéna, Kirké, Hádes, Poseidón a mnoho dalších.
Inscenace Odysseova legendárního putování v režii Zbyňka Srby slibuje obrazivou a poutavou podívanou, vhodnou jak pro dospělé, tak pro mladší publikum. Nedílnou součástí inscenace jsou vynikající big-beatové písně Oldřicha Veselého, otextované Pavlem Vrbou.
Premiéra 29. září 2017
TRAMVAJ DO STANICE TOUHA
Tennessee Williams
režie: Jakub Korčák
Příběh Tramvaj do stanice Touha se odehrává ve francouzské čtvrti v New Orleans. Citlivá a snivá Blanche DuBoisová se tu osudově střetává s manželem své sestry Stelly, neurvalým dělníkem Stanleym Kowalskim.
Premiéra 10. listopadu 2017
KRÁSKA A ZVÍŘE
Vlastimil Novák, George Agathonikiadis
režie: George Agathonikiadis
Trvalá přitažlivost Krásky a zvířete spočívá především v jednoduchém a sevřeném, romanticky tajemném příběhu a ve zdůraznění základního morálního principu pohádek, jímž je střet dobra se zlem, lásky s nenávistí.
Autoři adaptace – Vlastimil Novák a George Agathonikiadis – vytvořili svoji vlastní, svébytnou jevištní verzi příběhu, aniž by při tom pominuli jeho nezbytné a žádoucí pohádkové atributy. K dramatičnosti a emocionální působivosti jevištní podoby adaptace Krásky a zvířete by měla také výrazně přispět hudba, a to jak její složka scénická, tak zhudebněné písňové texty.
Premiéra 22. prosince 2017
Premiéry 2017 Divadla rozmanitostí
O TŘECH PŘADLENÁCH
Věra Herajtová, Tomáš Alferi
režie: Věra Herajtová
Kterak tři rozverné stařenky pomohly Lidušce ke štěstí… Pro děti od 3 let.
Premiéra 11. února 2017
TŘI ZLATÉ VLASY DĚDA VŠEVĚDA
Jiří Ondra na motivy klasické pohádky K. J. Erbena
režie: Jiří Ondra
Zpracování klasického příběhu o nesmrtelnosti dobra, které poráží zlo, i přes jeho veškerou snahu překazit všechny dobré úmysly. Setkáme se se třemi sudičkami, mrzutým, ale spravedlivým Dědem Vševědem, synkem, kterého voda přinese ke štěstí, zlým králem i krásnou princeznou. Dobrodružný pohádkový kabaret pro malé i větší diváky od 3 let.
Premiéra 29. dubna 2017
POZOR, DĚTI, PŘIJELA K NÁM POUŤ!
Mike Kenny
režie: Jiří Ondra
Inscenace textu dnes nejúspěšnějšího britského autora her pro děti a mládež přináší na jeviště současný příběh, který pracuje s dětskou fantazií a podezřívavostí, která do reality projektuje motivy z klasické pohádky Perníková chaloupka.
Strašidelný příběh pro děti od 6 let.
Premiéra 7. října 2017
POHÁDKA NA PŘEDPIS
Jiří Jelínek, Tomáš Alferi
režie: Jiří Jelínek
Autorská pohádka Divadla rozmanitostí o tom, co všechno se dá zažít při návštěvě u pana Doktora. V naší kouzelné divadelní ordinaci se předepisují především pohádky, které mají léčivé účinky. Inscenace je určena pro děti od 3 let.
Premiéra 25. listopadu 2017