Ideální občanka ve škole – existuje? Na tuhle otázku našli odpověď delegáti Mosteckého parlamentu dětí a mládeže spolu s jejich spolužáky ze zdejších základních škol. Ti uspořádali k danému tématu diskuzi, pod záštitou projektu Homo Europeanus.
Po představení tématu byl na řadě brainstorming na téma občanka.
Nejčastěji zazněla slova jako:
- Stát,
- Seberozvoj,
- Demokracie,
- Česká republika.
Následovala práce ve skupinách. Skupinky vytvářely desatero správné občanky a vymyslely ideální hodinu, která by podle nich měla vypadat následovně:
- Všichni by měli spolupracovat.
- Mělo by se chodit na exkurze.
- Hodiny by měly být zábavnější.
- Učitelé by měli naslouchat žákům a vyslyšet jejich názor.
- Učitelé by neměli brát svůj osobní názor (např. na politické strany) jako jediný správný.
Většinou se účastníci shodli na tom, že na hodinách žáci málo spolupracují a nejsou vedeni k samostatným pracím. Také by uvítali více exkurzí například do Poslanecké sněmovny, kde by se aktivně učili o demokracii a hodnotách státu. Dále diskutovali o tom, jak moc se v jejich hodinách dodržují obsáhlé osnovy občanské nauky a jaké body jsou pro ně důležité. Všichni se shodli, že občanská nauka a obzvlášť její část o demokracii a fungování státu je velmi důležitá a měli bychom na ní brát větší zřetel. Zde jsou body občanské nauky seřazeny podle důležitosti podle účastníků:
- Člověk jako občan v demokratickém státě,
- Česká republika, Evropa a mezinárodní společenství,
- Finanční gramotnost,
- Člověk a právo,
- Filozofie a etika, otázky v životě člověka,
- Sociální rozvoj, osobnostní rozvoj,
- Kulturní diference, lidské vztahy, etnický původ, multikulturalita,
- Člověk v lidském společenství.
Účastníci diskuze si myslí, že pokud by byla snížena věková hranice volebního práva, musel by být navýšen počet hodin občanské nauky a výrazně změněny jejich osnovy. Všichni účastníci odešli domů s nápady na lepší občanskou nauku a doufají, že je naplní ve svých hodinách a za pomoci učitelů zlepší tak jejich vlastní hodiny.