Jedná se o budoucnosti Moldavské horské dráhy

0
780

Představitelé obcí ležících podél Moldavské a Freiberské dráhy, zájmových skupin, úřadů a institucí z obou stran hranice a také hejtman Oldřich Bubeníček se sešli v německém Oberholzhau na 2. společné konferenci. Zde deklarovali podporu udržitelnosti obou tratí a také dobudování kolejí a jejich přeshraničního propojení za účelem zvýšení významu a využitelnosti této unikátní horské dráhy.

„Ústecký kraj podporuje zachování této trati. Po jejím znovuotevření jsme zde objednali dopravu, kdy vlak vyráží z Ústí nad Labem a jede až na Moldavu, a průzkumy potvrzují, že je o ni velký zájem. Význam trati se může také značně zvýšit, pokud uspěje nominace Hornické krajiny Krušnohoří do seznamu kulturního dědictví UNESCO. Pak lze očekávat příliv turistů do Krušných hor a já věřím, že si propojení tratí zaslouží,“ řekl v úvodu konference hejtman Oldřich Bubeníček. Představitelé zájmových skupin připomněli historii obou tratí, které se definitivně rozdělily po druhé světové válce. Současné snahy o zvýšení jejich atraktivity a nové aktivity na obou stranách hranice představil předseda Českojiřetínského spolku Petr Fišer. Všichni se shodli na tom, že trať má jednoznačný turistický potenciál.

Vrcholem konference pak byl podpis společné deklarace všech starostů bojujících za udržení a propojení Moldavské a Freiberské dráhy. Svůj podpis připojil i hejtman Bubeníček.

Moldavská dráha se začala budovat v roce 1871, původně měla jednoznačně hospodářský význam pro dopravu uhlí do německých hutí. První vlaky zde vyjely v roce 1894. Od počátku 20. století narůstalo její turistické využití. Koleje spojující Moldavu s Hermsdorfem byly odstraněny roku 1951. Zatímco na saské straně se provoz v 70. letech zcela zastavil, na české se postupně utlumoval. Roku 1998 byla trať, přezdívaná „Teplický Semmering“, prohlášená za kulturní technickou památku.

Oblastní ředitel Správy dopravní železniční cesty Martin Kašpar upozornil, že jen na české straně by potřebovala trať obnovu za cca 1 miliardu korun, další náklady si pak vyžádá vybudování propojení. Udržení této železnice je tedy čistě politické rozhodnutí, ale čím více bude využívaná, tím jsou šance na její zachování větší.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your name here
Please enter your comment!