Hospodářská a sociální rada Ústeckého kraje spolu s Ústeckým krajem prosadily, aby Bezpečnostní rada státu projednala zkapacitnění komunikace I/27 mezi Mostem a Litvínovem a aby uznala, že region z bezpečnostního hlediska tuto komunikaci potřebuje. Kdy se konečně řidiči po čtyřprodoudové komunikaci projedou? Zeptali jsme se předsedkyně HSR-ÚK Gabriely Nekolové.
Co se nyní děje kolem komunikace I/27?
Skutečnost je taková, že na zkapacitnění komunikace mezi Mostem a Litvínovem si ještě několik let počkáme. Než rozhodla Bezpečnostní rada státu, zastaral původní projekt. V současné době už nevyhovuje po technické stránce a propadla také všechna povolení a posouzení vlivu na životní prostředí. V nejbližší době proto ministerstvo dopravy zadá zpracování nové studie včetně schvalovacího procesu EIA.
Je znám termín, kdy by mohla být čtyřproudovka dokončena?
Pokud by nenastaly žádné komplikace a schvalovací procesy by se nepozdržely, je předpoklad, že nejdříve za pět let bude komunikace dokončena. To je ale velmi optimistický termín.
Považujete za reálné zrušit po zkapacitnění komunikace I/27 tramvajovou dopravu?
Zrušení ekologické a bezpečné tramvajové dopravy je i po zkapacitnění komunikace mezi Mostem a Litvínovem nemožné. Argumenty, že po zrušení tramvajového pásu bude větší prostor pro komunikaci, nemohu přijmout a nepřijímá je ani ministerstvo dopravy. Bude se připravovat nová studie, nový projekt, který musí vycházet z prostoru, který v současné době pro komunikaci je. Jedná se o technicky náročný úsek, ale neznamená to, že se s kolejištěm nebude počítat. Region je natolik zatěžovaný průmyslovou výrobou a dopravou s ní související, že další zátěž v podobě autobusové dopravy mezi Mostem a Litvínovem si nemůže dovolit. A v tom jsme zajedno i s úředníky ministerstva dopravy. Navíc se rozvíjí Petrochemie v areálu Unipetrolu RPA a je velmi pravděpodobné, že se navýší také kamionová doprava do této firmy. Do takového provozu poslat ještě autobusovou hromadnou dopravu je už zcela nemožné.