Střední škola pro podnikatele začne vyučovat cizí jazyky hudbou

0
1356

Inovativní formu výuky cizích jazyků praktikují od toho školního roku na Střední odborné škole podnikatelské v Mostě. Škola se totiž zapojila do projektu Evropské unie, v rámci programu Erasmus plus, a vyslala své pedagogy na vzdělávací kurzy do Německa a Irska.

Tady mohli kantoři díky projektu Vzdělávací mobilita jednotlivců – Mobilita pracovníků škol společně se svými zahraničními kolegy nabrat zkušenosti a inspiraci právě pro výuku cizích jazyků. Seznámili se tak s novými vyučovacími metodami, strategií a didaktickými přístupy, jak vyučovat jazyk lépe, zajímavě pro žáky a efektivněji. V případě mostecké střední podnikatelské školy se na zkušenou do zahraničí vydaly dvě vyučující, angličtiny a němčiny. „Kurzy byly perfektní a velmi inspirativní a poučné. Dozvěděli jsme se spoustu zajímavostí o různých učebních stylech, motivačních strategiích. Velká pozornost se tu také věnovala využívání moderních IT technologií v hodinách cizích jazyků. Obou kurzů se účastnili učitelé z několika evropských zemí, a proto bylo hodně zajímavé porovnat i jednotlivé školské systémy a vyučovací metody v různých státech,“ popisuje zkušenosti ze zahraničí učitelka Jiřina Řeřichová, která vyučuje na střední podnikatelské škole angličtinu. Podobné zkušenosti má i němčinářka Eva Remutová. Obě kantorky na stáži navíc získaly kontakty na zahraniční učitele, které využijí pro další spolupráci v oblasti mezinárodních projektů.

Hudba – balzám na duši i ve výuce

Z nových metod učitelky angličtiny a němčiny oslovila například výuka s využitím hudby. „Hudba se dá využít například při vedení dialogů na nejrůznější témata. Hudba vytvoří jakési pozadí, většinou je to relaxační hudba. Studenti se určitým způsobem naladí, zklidní a nejsou stresováni z toho, že je někdo poslouchá. Při rozhovorech jsou pak smělejší a sebevědomější a jejich projevy jsou tím pádem i plynulejší,“ popisuje na příkladě Jiřina Řeřichová. Hudbu mohou kantoři zapojit například i při volném, tzv. kreativním psaní. Jestliže mají studenti například dokončit nějakou povídku či jiný slohový útvar, hudba v nich vyvolá určité pocity, náladu, což ovlivňuje jejich myšlenky a nápady. „Jde o to, že v běžné výuce se žáci soustředí jen na slova. V případě využití hudby jsou to hlavně pocity, které v nich hudba vyvolává. I když máme nové a moderní učebnice, pokud je zde nějaké cvičení za použití skladeb, bývají často zastaralé. V zahraničí jsme získali ale návod a tipy na skladby a písně, které jsou teď pro žáky v kurzu a jsou pro ně motivační,“ říká dále Jiřina Řeřichová. Hudba se ve výuce cizích jazyků dá využít také pro výslovnost, trénink rytmu, učení a rozšiřování slovní zásoby apod. „Pro němčinu se například hodí rap. Skladba ale nesmí být příliš rychlá, aby vše stačili žáci vstřebat a vnímat. Zajímavé byly i úkoly typu, kdy kantor pustí skladbu, v cizojazyčném textu jsou vynechaná slova, která studenti doplňují na základě poslechu… Nebo vybírají z těch, která mají na kartičkách napsaná a v konkrétním momentě je vyberou a zvednou nad hlavu. Je dobré, že se zapojuje více smyslů,“ vysvětluje němčinářka Eva Remutová.

Jazyk není cíl, ale prostředek

Pedagogové se seznámili také s metodou tzv. úkolového učení. Podstatou je, že učitel zadá úkol, na němž pracují žáci ve skupině. Při tom využívají slovníky, příručky a další materiál. Výsledek svého zadání nakonec prezentují a dále se s ním pracuje. Důležité je, aby studenti sami zjistili, co budou potřebovat ke splnění úkolu po stránce jazykové a samostatně se snažili získat relevantní informace. Navíc se tím procvičují také mezipředmětové vztahy. Daný úkol totiž může souviset s nejrůznějšími předměty, jako jsou biologie, geografie, výtvarná výchova apod. „Příkladem úkolového učení, který jsme na stáži zkoušeli, byl úkol, kdy jsme měli z nejrůznějších materiálů – papírků, svorek apod. postavit dům. Posléze jsme ho měli představit a popsat jak vypadá, jak je vybaven, zařízen apod. Následně jsme hodnotili, který z domů je nejhezčí a proč a nakonec se z nás stali fiktivní makléři a dům jsme měli prodat na základě požadavků, které si fiktivní kupec stanovil…Bylo to hodně zajímavé a také zábavné,“ popisuje další inspirativní a možný způsob výuky Jiřina Řeřichová.

CLIL je v Mostě stále víc v kurzu

Učitelé se také seznámili s metodou „CLIL“, kterou už například začala využívat v jednodušší formě 7. ZŠ v Mostě. A má s ní jen dobré zkušenosti. „Je to metoda, kdy se v cizím jazyce vyučují na středních školách i jiné předměty – historie, biologie a další. V cizím jazyce se učí buď celé hodiny, nebo jen část těchto hodin. I tato metoda je u nás novinkou a má spoustu pozitiv,“ je přesvědčena Jiřina Řeřichová a dodává: „Nové metody začínáme na škole využívat postupně. Dlouhodobě se snažíme u nás učit jazyky moderně. Díky stáži jsme si některé metody vlastně jen osvěžili. Jiné nás nově nasměrovaly. Studenti na jejich uplatňování reagují zatím velmi příznivě.“

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your name here
Please enter your comment!