Zásoby soli se rychle tenčí

0
1468

Už více než polovina zásob posypového materiálu zmizela ze skladů Technických služeb města Mostu. Pokud bude počasí lednového rázu pokračovat, budou se muset sklady znovu doplnit.

Více než šest set tun soli už spotřebovaly technické služby na posyp během prosince 2016 a letošního ledna. „Tato zima je mnohem náročnější. Vyčerpáno je podstatně více peněz za zimní údržbu než v předchozích dvou letech. Máme již přes polovinu zásob vyčerpanou. Standardně máme na celou sezónu kolem jedenácti set tun soli. Kromě toho máme k dispozici ještě sedm set tun posypové směsi, kterou používáme méně často,“ shrnul zástupce ředitele Technických služeb města Mostu Pavel Jelínek. Posypovou sůl využívají technické služby například v místech poblíž kanálových vpustí, a to i z toho důvodu, aby nedošlo k jejich ucpávání. „Směs se používá například tam, kde je ledová krusta nebo když jsou větší mrazy, pod minus pět stupňů, a sůl při takových teplotách neúčinkuje,“ doplnil jej Jaroslav Tříska z oddělení zimní údržby technických služeb.

Do zimní údržby je zapojena nepřetržitá služba dispečera a veškerá technika. Čelní nakladač, dva vozy Holder, šest Multicar, dva traktory a dvě čtyřkolková vozidla MAN 4×4. Využívají se pomocná vozidla pro rozvoz materiálu do zásobníků soli a pro rozvoz pracovníků ručního čištění. Ruční čištění podle stavu komunikací zajišťuje kolem 27 kmenových zaměstnanců, posílených o pracovníky z úřadu práce. Vozidla obsluhuje zhruba 25 řidičů.

Největší úskalí zimní údržby jsou nyní rozdílné teploty přes den a v noci. „Přes den teploty vystoupají a námraza a sníh povolí a stéká. Co je na krajnicích odtává a večer při poklesu teplot zase vše přimrzá a tvoří se zmrazky. Je to pak nebezpečné zejména pro starší lidi, kteří jsou hůře pohybliví,“ potvrdil Jaroslav Tříska. Problémy jsou také s nahromaděným a zmrzlým sněhem v úzkých místech a v zálivech, kde je ztížený manévrovací prostor. Obecně také s údržbou chodníků. „Chodníky jsou problematické proto, že jsou hůře dosažitelné pro mechanizaci. Neplatí to tolik u chodníků, které spadají do prvního a druhého pořadí důležitosti. Ty ve třetím pořadí důležitosti jsou ale méně dostupné, například některé chodníky mezi bloky v sedmistovkách a na dalších místech v Mostě,“ připomněl dále Pavel Jelínek. Komplikace způsobují i řidiči, kteří nesprávně parkují svá vozidla. „Stává se často, že jsou zaparkovaná tak, že přední částí zasahují do chodníku a my se sem pak s naší technikou nemůžeme dostat. Využíváme zde naše menší vozidla – Holdry – která mají tyto úseky na starosti,“ vysvětluje dále Jaroslav Tříska.

Letos méně stížností

Zimní údržbu v intravilánu města Mostu Technické služby ale zvládají dobře. Svědčí o tom podle vedení společnosti i podněty od občanů a počet stížností. „Lidé k nám volají i v rámci zimní údržby. Letos ale nemáme stížností tolik jako v předchozích letech, kdy se čelilo hlavně ledovkám a námrazám. Během letošní zimy přichází nejvíce podnětů v době, kdy čelíme velkým (několikahodinovým) spadům sněhu, po kterých následují mrazy a sníh netaje. V takových případech se stává, že si lidé stěžují naráz, kdy většina z nich očekává, že zrovna v okolí jejich bydliště bude hned ‚čisto‘, což vzhledem k objemu prací a přihlédnutí na klimatické podmínky není jednoduché tak, jak by se lidem mohlo zdát,“ sděluje zkušenosti s bezplatnou zelenou linkou technických služeb Petr Ševčík.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your name here
Please enter your comment!