Černí pasažéři, pozor na kamery! V MHD se začnou využívat už o prázdninách

0
1037

Kamerové záznamy ve vozidlech MHD chce začít používat Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova ještě během letošních prázdnin. Zvuková záznamová zařízení, která využívají revizoři, se totiž dopravci velmi osvědčila. Kamery by měly sporné případy ještě více „zprůhlednit“.

Počet cestujících, kteří jezdí bez platného jízdního dokladu, zůstává na Mostecku přibližně stejný. Ročně přistihnou kontroloři mosteckého dopravce na Mostecku i Litvínovsku kolem čtyř tisíc těchto osob. „Počty černých pasažérů za rok 2016 jsou obdobné jako v roce 2015. K letošnímu květnu se jednalo o téměř tisíc cestujících, kteří jeli bez platného jízdního dokladu,“ konstatoval šéf Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova Daniel Dunovský. Pohledávky se dopravní podnik snaží vymáhat, ale u řady dlužníků bez úspěchu. „Část pohledávek jsme museli odepsat, zejména u osob, které nemají trvalý pobyt v Mostě, a pokud ho mají, tak na radnici, což jsou pohledávky víceméně nevymahatelné,“ posteskl si ředitel dopravního podniku s tím, že část pohledávek dopravní podnik odprodává. „Agentur, které by měly zájem o odkup těchto pohledávek, je ale poskrovnu. Zřejmě si uvědomují, že je náš region problematičtější. My se ale snažíme vše zobchodovat, aby se nám alespoň něco vrátilo zpět do dopravního podniku,“ podotýká.

Počet přepravních kontrol se snaží na Mostecku dopravní podnik zvyšovat. Revizoři jezdí ale nejen v tramvajích, mnohem častěji než dříve je mohou cestující potkávat i v autobusech, i přes nástup předními dveřmi. „Navýšili jsme počet kontrol, revizoři jsou vidět. Doufáme, že to černé pasažéry odradí,“ je přesvědčen Daniel Dunovský.

Problém jízd „na černo“ je ale v autobusech poněkud odlišnější než v tramvajích. „V autobusech nachytáme spíše než černé pasažéry podvodníky. Ti, co si vezmou čipovou kartu, která jim nepřísluší. Díky revizorům zde máme nejen kontrolu nad těmi, kteří nemají svůj platný jízdní doklad, ale i nad řidiči, zda náhodou nepouštějí někoho na černo,“ doplnil Dunovský. Kontroloři už delší čas využívají zvuková záznamová zařízení, která se v praxi prý velmi osvědčila. „Používáme dnes nahrávání na diktafon, od té doby se výrazně snížily stížnosti na chování našich revizorů, kteří si dávají pozor, co komu říkají a stejně tak i lidé, kteří jsou nachytáni při jízdách na černo. Ještě více by měly situaci zpřehlednit a například ve sporných případech pomoci kamery a kamerové záznamy,“ je přesvědčen ředitel Dunovský. Kamerami jsou nyní vybavena všechna novější vozidla MHD. Všechna další nová vozidla, která bude dopravce pořizovat, je budou mít rovněž. Jsou totiž již součástí zadávací dokumentace. „Úřad pro ochranu osobních údajů nám k užívání kamerových záznamů nyní vydává souhlasné stanovisko. Věřím, že kamery by mohly ve vozech nahrávat ještě v průběhu července. Chceme, aby se dostaly do povědomí pasažérů,“ podotýká dále ředitel dopravního podniku. Kamery mohou pomoci ale i v jiných případech, a to v souvislosti s kriminální činností a podobně. V takovém případě by mohl záznamy poskytnout dopravní podnik například policii jako součást důkazního řízení.

Amnestie nehrozí

Některé dopravní podniky v republice nedávno zahájily tzv. amnestii pro černé pasažéry. Tedy v případě, že je přistižen cestující při jízdě bez platného jízdního dokladu, pak zakoupí-li si na určitou dobu jízdní kupon či kartu, je mu pokuta za černou jízdu odpuštěna. „Amnestii, kterou vyhlašují jiné dopravní podniky, náš dělat určitě nebude. V dřívějších dobách jsme to řešili jinými způsoby, ale ne plnou amnestií. Dost se snažíme vymáhat pohledávky a ne zcela úspěšně. Kdybychom udělali amnestii, poškodili bychom tím dopravní podnik. Pokud lidé chtějí jezdit, tak by měli platit,“ je přesvědčený Daniel Dunovský.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your name here
Please enter your comment!