Chytré hlavy jsou ve finiši. Kdo tentokrát ZABODOVAL?

0
2629

Chytré hlavy pro Sever už znají vítěze sedmého ročníku. Ti si mezi sebou rozdělili další dva milióny korun. Vršanská uhelná ze skupiny Czech Coal, spojená se jménem finančníka Pavla Tykače, během sedmi ročníků investovala do projektů Chytrých hlav dvanáct miliónů korun. Pomohla tak vzniknout zhruba třiceti novým učebnám, určeným zejména pro přírodovědné předměty.

S vyhodnocením letos pomohla Vršanské uhelné odborná veřejnost. Rozhodovalo se mezi 27 přihlášenými projekty, což je rekordní počet zaregistrovaných projektů. Aktivnější opět byly základní školy, které přihlásily 18 projektů. „Nebylo jednoduché vybrat ty, které podpoříme. Školy přišly se zajímavými nápady. Chytré hlavy jsou ale zaměřené především na přírodovědné předměty, technické obory, zapojování informačních technologií do výuky. To jsou oblasti, o které je dlouhodobě menší zájem než o humanitní směry a chybí v nich odborníci,“ řekl k výběru Vladimír Rouček, generální ředitel Vršanské uhelné.

Mobilní učebny bodovaly

Se svými záměry na vybudování mobilních digitálních učeben uspěly mezibořská základní škola a mostecká základní škola, Okružní. Mostecká škola se přihlásila s projektem „Proč chodit k počítači, když může počítač přijít za tebou /Mobilní digitální třída 2016“. Z podpory Vršanské uhelné pořídí mobilní digitální učebnu včetně softwaru, základního měřicího čidla, wifi a dobíjecího zařízení, u které je možnost ji v následujících letech rozšířit o další měřicí systémy vhodné do hodin přírodovědných předmětů. S malými mobilními přístroji budou moci pracovat všichni žáci on-line třeba i při exkurzích nebo školních výletech. Mezibořská škola uspěla s projektem „Mobilní wifi učebna“. I v Meziboří za peníze z uhlí vybudují mobilní učebnu vybavenou tablety k využití ve škole i mimo, například ve škole v přírodě, nebo terénních projektech. Díky projektu se mezibořské děti učí v moderní jazykové učebně a mají také vybavenou učebnu chemie a fyziky.

Chemie a fyzika v popředí zájmu

Technologii 3D bude díky uhelnému grantu při výuce fyziky, přírodopisu, chemie a matematiky využívat Základní škola Most, Zd. Štěpánka. Novou laboratoř chemie vybudují s přispěním Vršanské uhelné v Základní škole Most, Svážná, přístrojové vybavení pro fyzikální a chemické pokusy budou moci nakoupit ve spádové Základní škole Strupčice. V loňském roce svůj projekt věnovala nově otevřené I. třídě. Škola aktivně využívá všech projektů a grantů, do kterých se základní školy mohou zapojit. „Grantový program Chytré hlavy nikdy neopomineme, pro školu je to významná pomoc,“ říká o projektu ředitelka školy Jana Mišková. Těžební společnost Vršanská uhelná je dlouhodobě partnerem školy a v minulosti už Strupčicím nejednou pomohla. „Za pomoci prostředků od těžebních společností jsme již mohli z programu Spolužití v minulosti pořídit digitální jazykovou učebnu s odposlechem každého dítěte, uspěli v programu Chytré hlavy s projektem ‚Interaktivně a prakticky přírodou‘ a vybavili učebnu přírodopisu interaktivní technikou, digitálními mikroskopy a měřícími pomůckami pro testování půdy a vody. Díky Chytrým hlavám máme také mobilní tabletovou učebnu, zatím s 12 tablety pro práci žáků ve dvojicích,“ prozradila dále Jana Mišková.

Střední školy vsadily na IT

Grant získalo rovněž Podkrušnohorské gymnázium Most na vybudování laboratoře IT technologií. Škola s Vršanskou uhelnou spolupracuje dlouhodobě. A s projekty má jen tu nejlepší zkušenost. „Díky projektové činnosti se nám daří držet krok s vývojem a vybavovat a postupně modernizovat naši školu s cílem poskytnout našim žákům co nejlepší podmínky ke studiu a učitelům adekvátní zázemí pro výuku. V tomto ohledu je pro nás podpora Vršanské uhelné neocenitelná. Podporuje nás dlouhodobě a peníze z uhlí jsou u nás vidět téměř všude. Vznikly nové učebny a laboratoře přírodovědných předmětů, vyřešila se poměrně komplikovaná počítačová síť. Nyní můžeme vybavit laboratoř IT, která nám umožní hlouběji propojit teoretickou a praktickou výuku v této oblasti. Podpora Vršanské uhelné je vidět také na čerstvě opraveném sportovním areálu u historické budovy gymnázia,“ říká ředitel školy Karel Vacek. Na IT vsadily i další střední školy. Vyšší odborná škola ekonomická, sociální a zdravotnická, Obchodní akademie, Střední pedagogická škola a Střední zdravotnická škola Most uspěla s projektem modernizace výuky zdravotnických oborů s využitím nemocničních informačních systémů. Střední průmyslová škola a Střední odborná škola gastronomie a služeb Most zmodernizuje učebnu technického vzdělávání na elektro-automatizační centrum.

Potrapte si Chytré hlavy

Se 7. ročníkem projektu Chytré hlavy pro Sever souvisí také doprovodná soutěž. Ta zaujala 595 luštitelů. Soutěžící měli za úkol vyluštit pět rébusů a jen pouhé čtvrtině se to povedlo. „Rébusy, které se objevily i v reklamní kampani grantového programu na billboardech, tramvajích či autobusech, skrývaly pět pojmů spojených s Vršanskou uhelnou – horník, uhlí, rypadlo, rekultivace, Černí andělé. Mezi luštiteli se objevili nejen Mostečané, ale i luštitelé z Prahy, Lounska, Teplicka, Chomutovska, Rakovnicka nebo Karlovarska,“ prozradila vedoucí regionální komunikace Vršanské uhelné Liběna Novotná. Nejvíc soutěžící chybovali u slova horník. „Symbol hory s dvěma ‚K‘ zamotal luštitelům hlavu natolik, že odpovídali například: Klínovec, kamení, kotel, kamzíci. Krušné hory, kopa a nebo opec, a to i ve variantě OPEC, což znamená zkratku Organizace zemí vyvážejících ropu,“ doplnila Liběna Novotná. Druhým velkým oříškem byl rébus, znázorňující školní lavici a hlavu Turka. Soutěžící v něm viděli například turecký sed, Číňana, školníka nebo Chytré hlavy 2016. Správná odpověď zněla: rekultivace.

Výherci: Barbora Tichá, Veronika Merclová, Kamil Šlachta, Kateřina Růžková, Veronika Kaplanová, Jiří Pergl, Petra Mikolášková, Adéla Vaníčková, Tomáš Průcha a Svatopluk Boušek.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your name here
Please enter your comment!