Překvapivé poznatky o rodině, jejím fungování a vzájemných vztazích dnes, před dvaceti lety a v budoucnosti zjistili studenti Střední odborné školy podnikatelské v Mostě. Vše se dělo v rámci mezinárodního projektu ERASMUS+, do kterého se škola zapojila.
Několik desítek mosteckých studentů spolu se svými kantory spojilo své síly se studenty Itálie, Německa, Polska, Francie a Velké Británie. Prostřednictvím workshopů, exkurzí, průzkumů a sociální sítí a také na základě vlastních zkušeností dospěli k mnohdy zajímavým závěrům. „Je to jeden z největších projektů, kterého se naše škola účastnila,“ říká hlavní koordinátorka projektu, učitelka Střední odborné školy podnikatelské v Mostě Jiřina Řeřichová. Projekt je dvouletý a běží od roku 2015. „Hlavní téma projektu Náš život za dvacet let, je dále rozděleno do několika dílčích, přičemž subtématem projektového setkání v ČR je Rodina. Našeho setkání, které bylo druhým mezinárodním v řadě, se zúčastnili studenti ze šesti zemí. Ze zahraničí bylo vybráno po pěti studentech z každé země a dvou učitelích. Celkem se do projektu zapojilo kolem šedesáti účastníků včetně našich,“ přiblížila Jiřina Řeřichová. Mezinárodní studentský tým měl před sebou týdenní program, v rámci něhož podnikal nejrůznější aktivity, např. soutěž o nejlepší film o rodině, průzkumy a exkurze. V závěru týdne své poznatky studenti vyhodnocovali. „Cílem projektu je, aby si studenti udělali představu, jak bude život vypadat za dvacet let. Jakým směrem se bude vyvíjet situace v rodině, v ekologii, ve vzdělávání, v dopravě, na trhu práce. Přinést nějaká doporučení, shromáždit i názory zahraničních účastníků. Tyto poznatky by jim následně měly pomoci orientovat se v tomto světě,“ zhodnotila koordinátorka Jiřina Řeřichová.
Svatby, rozvody, neplodnost a cesty na Mars
Setkání studentských týmů proběhlo v Mostě. Studenti ze zahraničí se ubytovali v hostitelských rodinách studentů mostecké střední podnikatelské školy. Ta měla připravený nabitý program, během něhož studenti vzájemně prezentovali své úkoly, prohlédli si školu, pořádali workshopy a exkurze. „Na projektu pracují studenti na svých školách po celý rok. Studenti z různých států diskutovali v Mostě nad otázkami, jak stát, kraj a město podporuje rodinu, jaká je rodinná politika jednotlivých států, jak vypadá rodinná situace v jednotlivých státech,“ uvedla Jiřina Řeřichová. Součástí projektu byly i exkurze. Mostečtí studenti ukázali svým hostům Autodrom, hrad Hněvín, děkanský kostel, ale také zašli za zábavou na bowlingový turnaj a podobně. Další exkurze spojená s tématem Rodiny následovala do hlavního města. Tady se studenti dostali například na Staroměstskou radnici. „Studenti se dozvěděli, jak to vypadá se svatbami a rozvody na území Prahy, jaké dokumenty jsou ke svatbě potřeba. Perličkou bylo zjištění, že sedmdesát procent svateb na Staroměstské radnici v Praze mají cizinci,“ podotkla koordinátorka. Exkurze podnikli středoškoláci také do Karlových Var a Františkových Lázní. „Navštívili jsme Císařské Lázně, kde se studenti dozvěděli celou řadu informací o léčbě neplodnosti,“ doplnila Jiřina Řeřichová. V závěru týdne se pak studenti podívali i do mosteckého dětského domova. Ve škole vytvářeli tematické plakáty, na nichž zachytili budoucnost rodin a napsali doporučující dopisy do sídla EU do Bruselu. „Ve svých výtvarných pracích například ztvárnili rodinné role – práce v domácnosti, návyky ohledně jídla, trendy v oblékání, vzhledu apod. Objevily se tu například cesty na Mars, komunikace přes facebook, roboti a další zajímavosti,“ popsala další počiny studentů v rámci projektu Jiřina Řeřichová.
Děti ztrácejí úctu k rodičům
V rámci projektu natočili středoškoláci z Mostu i ze zahraničí krátký film na téma Rodina dnes a v minulosti. „Studenti napříč zeměmi poukázali ve svých filmech na to, že rodina před dvaceti lety spolu komunikovala, její členové byli k sobě tolerantnější, vstřícnější. Rodina dnes funguje na bázi facebooků a elektronické komunikace. Většinou je každý sám ve svém pokoji, kde si chatuje, dívá se na televizi, pracuje na počítači. Vyplynulo také, že často jsou rodiče workoholici, ale i že děti ztrácejí úctu k rodičům,“ komentovala práce studentů Jiřina Řeřichová. Nejlepší film byl z Česka. Scénář, role, filmování i střih byl prací studentů školy za podpory pedagožky Soni Marvanové. Mostečtí studenti za svůj film získali symbolickou sošku „Oskara“. „Studenti dostali svého Oskara. Sošku si sami sehnali a upravili podle svých představ. Udělali ale krásné gesto, protože ho předali studentům z Itálie, kteří skončili na druhém místě. Jejich film byl hodně emotivní,“ popsala kantorka a koordinátorka projektu.
Projekt pokračuje
Další mezinárodní setkání čeká mostecké studenty letos v červnu v Polsku. „Připravuje se komiks. Tématem bude Komunikace v minulosti – komunikace dnes a v budoucnosti,“ prozradila Jiřina Řeřichová.
Jak se projekt líbil studentům?
Daniel Ihracký (18 let)
„Projekt se mi velmi líbil a jsem rád, že naše škola dostala příležitost účastnit se tohoto projektu. Nejen, že jsem díky němu poznal nové přátele po celé Evropě, se kterými jsem stále v kontaktu, ale také zážitky a především procvičení jazykových schopností. Projekt mne bavil, jelikož jsem mohl strávit týden s mezinárodními studenty, účastnit se zajímavých workshopů a výletů.“
Simona Müllerová (18 let)
„K tomuto projektu mám velmi úzký vztah a jsem opravdu vděčná za možnost se jej zúčastnit. Co bych ale mohla říct za nás všechny zúčastněné studenty, tak je velké poděkování. Tento projekt nám přinesl mnoho nových zkušeností, známostí a pomohl nám najít sama sebe. Mohli jsme zde předvést, co se v nás opravdu skrývá a čím jsme výjimeční a to díky mnoha prezentacím, videím a workshopům. Nenašli jsme však pouze sami sebe, ale také nové přátele z celé Evropy, které můžeme navštívit i po skončení projektu. Tento projekt není jen o práci, ačkoliv jí je hodně, ale je to velká část našeho života, na kterou budeme vzpomínat. Proto bych si dovolila za všechny říct, že jsme díky tomuto projektu zažili krásné časy a všichni si ho užíváme. A nejlepší na tom je, že zde nám na věku nezáleží, neboť tu dobu, kdy jsme spolu, si užíváme všichni stejně a naplno.“
Co studenti zjistili a co chtějí? Aneb svatba a líbánky musí být
V českých rodinách děti nejčastěji žijí s oběma rodiči (48 procent), s matkou (35 procent), s otcem (7 procent), s prarodiči (5 procent), dalšími příbuznými (4 procenta).
Jak tráví rodiny volný čas? Nejčastěji nákupy v shopping centrech a sledováním TV.
Jak se děti podílí na práci v rodině? Nejvíce z nich si pouze uklízí svůj pokoj.
Jak vypadal život studentů, když byli děti? Nejvíce z nich chodilo do MŠ, nebo trávilo čas s matkou.
Jaké je hlavní jídlo dne (V ČR oběd, v zahraničí večeře), kde se stravují? Polovina rodičů vaří každý den.
S kým z rodiny čeští studenti nejvíc vycházejí? 48 procent vychází s oběma rodiči, 32 procent jen s jedním rodičem, 24 procent se sestrou nebo bratrem, 12 procent s prarodiči, 11 procent s přáteli.
Jaký je správný věk vstupu do manželství a začátku rodinného života? Mezi 20 – 37 lety.
Založení rodiny. Rodinu by lidé měli mít tehdy, když jsou schopni se o dítě postarat a převzít odpovědnost, když fungují mezilidské vztahy, když je rodina zajištěná a rodiče mají dobrou práci. (Itálie a Polsko se shodovaly, že první by měla být svatba, teprve poté založení rodiny…)
Rodina nebo kariéra? Více studentů preferovalo nejprve kariéru, teprve poté rodinu.
Svatba – Většina studentů by chtěla mít ve svém životě svatbu.
Líbánky – Líbánky si čeští studenti představují nejčastěji na romantickém místě, někteří preferovali jednoduchou párty. (Italové by si nejčastěji přáli strávit líbánky na Havaji, Francouzi na ostrově Bora Bora nebo Novém Zélandu, Poláci v Africe nebo na Bahamách, Skotové na Barbadosu, Němci na Maledivách nebo v horách.)
O čem si rodina povídá? České rodiny z hlediska trávení volného času nejraději mluví o svých zážitcích, či jak probíhal den. Nejraději spolu vaří a cestují. (Francouzi např. tráví čas s rodinou během rodinných jídel a rádi někam spolu vyráží do společnosti jako rodina.)
(Procentuální vyjádření vychází ze vzorku více než stovky respondentů, pozn.)