Homerlive
https://www.homerlive.cz/idealni-obcanka-ve-skole-existuje/

Ideální občanka ve škole... Existuje?




Ideální občanka ve škole – existuje? Na tuhle otázku našli odpověď delegáti Mosteckého parlamentu dětí a mládeže spolu s jejich spolužáky ze zdejších základních škol. Ti uspořádali  k danému tématu diskuzi, pod záštitou projektu Homo Europeanus.

Po představení tématu byl na řadě brainstorming na téma občanka.

Nejčastěji zazněla slova jako:

  • Stát,

  • Seberozvoj,

  • Demokracie,

  • Česká republika.


Následovala práce ve skupinách. Skupinky vytvářely desatero správné občanky a vymyslely ideální hodinu, která by podle nich měla vypadat následovně:

  • Všichni by měli spolupracovat.

  • Mělo by se chodit na exkurze.

  • Hodiny by měly být zábavnější.

  • Učitelé by měli naslouchat žákům a vyslyšet jejich názor.

  • Učitelé by neměli brát svůj osobní názor (např. na politické strany) jako jediný správný.


Většinou se účastníci shodli na tom, že na hodinách žáci málo spolupracují a nejsou vedeni k samostatným pracím. Také by uvítali více exkurzí například do Poslanecké sněmovny, kde by se aktivně učili o demokracii a hodnotách státu. Dále diskutovali o tom, jak moc se v jejich hodinách dodržují obsáhlé osnovy občanské nauky a jaké body jsou pro ně důležité. Všichni se shodli, že občanská nauka a obzvlášť její část o demokracii a fungování státu je velmi důležitá a měli bychom na ní brát větší zřetel. Zde jsou body občanské nauky seřazeny podle důležitosti podle účastníků:

  • Člověk jako občan v demokratickém státě,

  • Česká republika, Evropa a mezinárodní společenství,

  • Finanční gramotnost,

  • Člověk a právo,



  • Filozofie a etika, otázky v životě člověka,



  • Sociální rozvoj, osobnostní rozvoj,

  • Kulturní diference, lidské vztahy, etnický původ, multikulturalita,

  • Člověk v lidském společenství.


Účastníci diskuze si myslí, že pokud by byla snížena věková hranice volebního práva, musel by být navýšen počet hodin občanské nauky a výrazně změněny jejich osnovy. Všichni účastníci odešli domů s nápady na lepší občanskou nauku a doufají, že je naplní ve svých hodinách a za pomoci učitelů zlepší tak jejich vlastní hodiny.
Post date: 2016-04-17 11:03:55
Post date GMT: 2016-04-17 09:03:55