Homerlive
https://www.homerlive.cz/karel-novotny-spor-mezi-zakaznikem-a-prodejcem-nemusi-resit-jen-soud/

Karel Novotný: Spor mezi zákazníkem a prodejcem nemusí řešit jen soud




Nejste jako spotřebitelé spokojeni s vyřízením reklamace u prodejce? Už rok můžete využít tak zvané mimosoudní řešení sporu u České obchodní inspekce. Ta je od 1. února 2016 oprávněna usilovat o zprostředkování mimosoudního urovnání sporu mezi spotřebitelem a podnikatelem, a to na základě novely zákona o ochraně spotřebitele. Jaké jsou po roce fungování výsledky tohoto systému v praxi? Na to jsme se zeptali náměstka ministra průmyslu a obchodu Karla Novotného.

Jak se dají řešit spory mezi spotřebiteli a obchodníky?

Spor mezi zákazníkem a prodejcem nemusí řešit soud. V současné době se využívají formy mimosoudního řešení sporů - mediace a rozhodčí řízení. Vždy se jedná o urovnání sporů mezi spotřebitelem a obchodníkem, při němž subjekt mimosoudního řešení spotřebitelských sporů stranám navrhuje nebo stanoví řešení nebo strany přivede ke společnému jednání s cílem usnadnit smírné řešení sporu.
Podrobné informace o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů jsou k dispozici v zákoně o ochraně spotřebitele, Pravidlech ADR a v sekci Často kladené otázky.

Jak to funguje, když spor řeší ČOIka?

V mimosoudním řešení sporů před Českou obchodní inspekcí vede její pracovník strany k urovnání sporu jako nezávislý prostředník, který jim je případně nápomocen radou a názorem.

Kde se takové „usmiřování“ odehrává?

V České obchodní inspekci bylo vytvořeno nové samostatné oddělení mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (označované zkráceně jako „oddělení ADR“). Toto oddělení má celkem 18 zaměstnanců. Tito pracovníci jsou fyzicky rozmístěni na všech inspektorátech ČOI. Je třeba připomenout, že účelem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů je nalezení vzájemné dohody spotřebitele a podnikatele o předmětu sporu za součinnosti s ČOI.

Kolik případů ČOI takto vloni řešila?

Oddělení ADR České obchodní inspekce obdrželo od ledna do prosince 2016 celkem 2 733 návrhů na zahájení řízení o mimosoudním řešení spotřebitelského sporu. Pokud jde o oblast a předmět sporu, výrazně převažovaly návrhy spojené s reklamacemi spotřebního zboží a z velké většiny reklamace obuvi. Další výraznou skupinou byly návrhy spojené s problémy u smluv o dílo a dalšími službami. Evidentní byl také zájem o mimosoudní řešení sporů spojených s reklamací rekreačních a kulturních služeb.
Návrh na zahájení mimosoudního řešení sporu lze podat pouze: pokud ve věci nerozhodl soud, nebyl vydán rozhodčí nález a nebyla uzavřena dohoda stran v rámci mimosoudního řešení spotřebitelského sporu a ani nebylo zahájeno řízení před soudem, rozhodčí řízení nebo mimosoudní řešení spotřebitelského sporu.

Kolik sporů se díky novému zákonu vyřešilo?

V řeči prostých čísel se to má takto: 631 návrhů bylo ze strany ČOI - ADR ze zákonných důvodů odmítnuto. Ve 111 případech došlo ke zpětvzetí návrhu ze strany spotřebitele. V 767 případech došlo k dohodě stran, 861 sporů bylo skončeno marným uplynutím lhůty (tj. Nedohodou) a 363 návrhů z roku 2016 je dosud v řešení. Dohodou se tedy vyřešila téměř polovina sporů. To je 47 procent případů, kterými se ČOI - ADR věcně zabývalo.

Můžu konstatovat, že se tento institut vcelku na českém obchodním trhu ujal a lidé se ho učí postupně používat pro vlastní vymáhaní toho, na co mají zákonné právo.

Kde se mohu přihlásit s vadným zbožím, budu-li chtít pomoci s reklamovaným zbožím, když mi prodejce nevyhoví?

Jednoduše - na webovém portálu. Na stránce České obchodní inspekce najdete ikonu ADR nebo si zadáte ve volném políčku odkaz „mimosoudní řešení spotřebitelských sporů“.

Otevře se celá stránka, kde je zcela dole odkaz „klikněte zde“ při podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení spotřebitelských sporů.

Otevře se vám stránka, kde vyplníte údaje o sobě a o prodejci, kde jste zboží nakupovali. Tyto údaje jsou na účtence, kterou jste obdrželi při koupi zboží. Dále popis sporu – reklamace, jak byla či nebyla obchodníkem-prodejcem vyřízena. Můžete připojit i přílohy a takto vyplněný formulář elektronicky odešlete, opět i zde je ikona „odeslat formulář“. Následně vás bude kontaktovat inspektor ČOI, který bude váš problém s obchodníkem mimosoudně řešit.

Nicméně vyplněný formulář můžete podat na podatelnách krajských inspektorátů ČOI i osobně.
Post date: 2017-02-24 09:31:19
Post date GMT: 2017-02-24 08:31:19