Šikana „naruby“ na mosteckých školách není tabu
Na mosteckých školách není šikana „naruby“ tabu. Případy, kdy žáci terorizují učitele, se vyskytují i zde. Jak jsme ale z našeho průzkumu zjistili, ředitelé ji prý vždy řešili a uměli se s ní vypořádat. Ať už sami, nebo ve spolupráci s rodiči nebo s policií.
Z naší ankety také vyplynulo, že ředitelé by přivítali větší pravomoci, ale také ochotu a větší spolupráci ze strany rodičů. V otázce opatření, aby k takovým věcem nedocházelo, se různí.
Nepřítelem číslo jedna na školách, který narušuje žákovu pozornost, soustředění, ale je také často prostředkem, kvůli kterému k šikaně může snadno docházet a dochází, jsou telefony a tablety. Ty ale dětem zabavovat kantoři nemohou. Musí se spokojit jen s tím, že je budou mít žáci vypnuté během vyučovací hodiny. Valná většina škol ať už základních nebo středních žákům používání mobilů ve vyučování zakazuje. „Ve školním řádu máme zákaz používání mobilů při výuce. Myslím si ale, že pro kantora je toto těžko ohlídatelné, protože s tím umějí dnešní děti manipulovat velmi dobře a dělají to i ve výuce. V momentě, kdy to učitel zjistí, tak mu ale nemáme právo mobil sebrat,“ uvedla ředitelka mostecké střední integrované školy v Mostě Jana Adamcová. I na základních školách požadují ředitelé během výuky zákaz používání mobilů. „Co se týče mobilů, my máme ve školním řádu zakázané mobily jak v hodinách, tak i mimo ně,“ potvrzuje Libuše Hrdinová ze 7. ZŠ v Mostě. Připouští ale, že i tady dochází k porušování. „Je u nás zakázáno používat mobily v hodinách a fotit učitele a nahrávat. Přišla jsem ale na to, že se to tady děje, takže jsme tuto záležitost řešili, a to i s rodiči. Děti, kterých se to týkalo, budou postiženi sníženou známkou z chování,“ říká ředitelka Hrdinová a podotýká, že žáci mohou telefony vyndávat z aktovek pouze tehdy, pokud to povolí učitel v rámci výuky. „Například je mohou použít jako kalkulačku, nebo v hodinách, kdy se učí pracovat s internetem a v podobných případech, jinak musí být mobily v taškách,“ dodává Libuše Hrdinová. Možnost přísnějšího omezení elektronické komunikace na školách by ale podle pedagogů pomohlo situaci řešit. „Byli jsme před pár dny ve Francii, kde je tento zákaz daleko striktnější. S mobilem nesmí být děti v kontaktu ani během vyučování, ani o přestávce. Už když vejde žák do školy, tak s mobilem nemanipuluje. To u nás prakticky vůbec nepřipadá v úvahu. Tady je mají žáci prakticky neustále, kdy to jde, na uších. Pokud by se v tomto směru legislativně přitvrdilo, jednoznačně by to pomohlo,“ je přesvědčena ředitelka Jana Adamcová.
Co byste dělali, kdybyste zjistili, že vaše dítě šikanuje učitele?
Lukáš, automechanik
Nejdřív bych si to ověřil a kdyby to byla pravda, tak bych mu nařezal. Protože v takovém případě žádná domluva nefunguje.
Lucie, knihovnice
Asi bych byla v šoku, protože vím, k čemu dceru vedeme a jak ji vychováváme. Ale asi bych ji vzala k psychologovi.
Roman, technik
Jestli se učitel nechá šikanovat, tak si za to může sám. Když si neumí zjednat autoritu, nemá ve škole co dělat. Kdybych zjistil, že můj kluk něco takového dělá, asi bych mu nafackoval.
Tomáš, inženýr
Obecně mi vadí, že ve škole začínají mít navrch děti a učitelé ztrácí veškerou úctu a autoritu. Kdyby to byla pravda, samozřejmě by následoval přísný trest a moje dítě by se muselo omluvit.
Ivana, studentka
Já ještě žádné dítě nemám, ale kdybych něco takového zjistila, hned bych to řešila. Spíš ale asi vážným rozhovorem, než abych ho bila.
Martina, účetní
Moje dítě by si to v životě nedovolilo. To si dovolí dítě, které od malička není vedeno ke správnému chování. Když už by se to stalo, určitě bych ho neseřezala, to není řešení, spíš bych s ním zašla za odborníkem do psychologické poradny. Hledala bych asi i chybu u sebe, kde jsem jako rodič selhala.
Vlastimil, horník
Když jsem chodil na učňák, tak jsme šikanovali jednoho učitele. Tenkrát jsme to brali jako klukovinu, ale když si na to vzpomenu, tak se za to stydím. Muselo to pro něj být hrozné. Kdyby to tenkrát táta věděl, seřezal by mě do modra. Já bych to dneska svýmu klukovi za šikanu udělal.
Ředitelé středních i základních škol o šikaně
Setkali jste se na vaší škole s případem, že žáci šikanují učitele? Pokud ano, jak jste to řešili?
Jana Adamcová, ředitelka Vyšší odborné školy ekonomické, sociální a zdravotnické, Obchodní akademie, Střední pedagogické školy a Střední zdravotnické školy, Most
„Ano. Máme tu zkušenost. Šlo o kyberšikanu vůči učiteli. Žáci se hrubě vyjadřovali na adresu učitele na elektronických médiích. Kantor se dostal na chatové vstupy a zavčas mi to oznámil. Ihned jsme to tenkrát řešili. Jednalo se o celou skupinu starších žáků. Do případu byla zapojena i policie, kde probíhalo důkazní řízení právě přes tato elektronická média. Studenti dostali podmínečné vyloučení. Tím se vše utnulo a další projevy už v tomto duchu neprobíhaly. Studenti byli jen podmínečně vyloučeni, protože se jednalo o krátkodobý stav. Druhý případ bylo vulgární pronásledování učitele prostřednictví mobilu. Tento student VOŠ byl okamžitě vyloučen. Slovo „okamžitě“ znamená, v případě že se žák neodvolá, 4 až 6 týdnů, podle správního řádu to rychleji nejde. “
Josef Forman, ředitel Základní škole v Mostě, U Stadionu (3. ZŠ)
„Osobně se domnívám, že ano. Respektive já to za šikanu považuji, i když je to už déle a tehdy to bylo definováno jako přestupek výchovného charakteru. Jednalo se o případ, který byl řešen s rodiči a žákem. Jednalo se o slovní napadání vyučujícího. Pozvali jsme si rodiče do školy a celou věc vyřešili. Žákovi byla navíc snížena známka z chování.“
Vladimíra Ilievová, ředitelka Střední školy diplomacie a veřejné správy v Mostě
„Učím dlouho, ale jako učitelka jsem se s tímto jevem nikdy nesetkala a nyní, v pozici ředitelky, bych šikanu na svého učitele či učitelku považovala za osobní selhání.“
Libuše Hrdinová, ředitelka Základní školy v Mostě, Jakuba Arbesa (7. ZŠ)
„Se šikanou ‚naruby‘ jsem se na naší škole nesetkala. Řešila jsem ale případ, kdy děti při hodinách provokovali učitelku a opakovaně jí dělaly naschvály, a to i přes její napomenutí. Případ jsme ale vyřešili společně s třídní učitelkou na třídnické hodině a vše utichlo. Šikanu jako takovou v nějaké závažné míře jsme tu neměli.“
Hana Praženicová, ředitelka Střední průmyslové školy a Střední odborné školy gastronomie a služeb Most
„Za celou dobu, co řediteluji, jsem nezažila šikanu ze strany žáků vůči učiteli. Pokud dojde k nějakému šikanování, tak se to projevuje pouze ve slovní zásobě dětí. To ale nepovažuji za šikanu, protože jsou tu i sociálně slabší žáci a ti si v podstatě ani neuvědomují, jakým jazykem mluví.“
Jan Novák, ředitel Gymnázia T. G. Masaryka Litvínov
„Šikana na našem gymnáziu je téměř nulová. A to jak mezi studenty, tak i směrem k pedagogům. Pokud jde o nedávný případ ze střední průmyslové školy v Malešicích, považuji to za zásadní selhání ředitele školy. Kdyby se něco podobného mělo dít na naší škole, věděl bych o tom hned na začátku a tvrdě to se studenty řešil. Ředitel musí umět své kantory chránit.
Renata Koulová, ředitelka Střední školy Educhem
„Sama na sobě jsem nikdy za své pedagogické praxe šikanu nepoznala, ale v minulosti jsem se s takovými případy setkala. I když ne v takovém rozsahu, jako se to dělo v malešické střední škole. Jednalo se spíše o nekázeň a drzé chování některých studentů k pedagogům. Ve všech případech to byli učitelé, které studenti rychle vyhodnotili jako slabý článek pedagogického sboru. Bez autority. Pak musí nastoupit autorita ředitele školy.“
Jaká opatření byste zavedli, abyste případnou šikanu potlačili?
Jana Adamcová, ředitelka Vyšší odborné školy ekonomické, sociální a zdravotnické, Obchodní akademie, Střední pedagogické školy a Střední zdravotnické školy, Most
„Jsem pro tvrdé trestní postupy na úrovni střední školy – tedy podmíněné vyloučení či pro úplné vyloučení ze školy. Podle rozsahu a krutosti, aby si žáci přestali být jistí, že toto jednání jim projde a že si to mohou dovolit. Významně bych přivítala legislativní oporu v oblasti výchovného poradenství a přítomnosti dalších specialistů ve škole, jako jsou např. psychologové. U nás ve škole je na velmi dobré úrovni výchovné poradenství, ale rozsah hodin, který mají výchovní poradci na svoji práci, je směšný. V dnešní době by každá velká škola měla mít výchovného poradce na plný úvazek.“
Josef Forman, ředitel Základní školy v Mostě, U Stadionu (3. ZŠ)
„V každém případě by bylo dobré školy podpořit v tom, aby měly dostatek psychologů, kteří by tyto problémy pomohli řešit. Vystudované preventisty, kteří budou mít dostatek vzdělání na to, aby s dítětem, které takto ve škole vystupuje, mohli pracovat. To vidím jako alfu a omegu. Na to ale ministerstvo neslyší a neslyší na to ani společnost.“
Hana Praženicová, ředitelka Střední průmyslové školy a Střední odborné školy gastronomie a služeb Most
„Jako hlavní opatření vidím okamžité řešení, a to ve spolupráci s rodiči.“
Libuše Hrdinová, ředitelka Základní školy v Mostě, Jakuba Arbesa (7. ZŠ)
„Pomohlo by určitě získat větší pravomoci pro ředitele. Na středních školách mohou žáka vyloučit. Na základních školách ale takové možnosti není možné uplatnit. Pokud bych se s něčím takovým setkala, řešila bych to trestním oznámením a věřím, že by mi v tomto směru policie pomohla.“
Vladimíra Ilievová, ředitelka Střední školy diplomacie a veřejné správy v Mostě
„Je potřeba se dětem věnovat, komunikovat, ptát se jich na jejich starosti, hledat řešení, být empatický a skutečným vzorem a pedagogem. Hlavně my učitelé musíme být důslední, děti nám musí rozumět.“
ANKETA: Sledovali jste kauzu šikany ve Středočeském kraji? Co na to říkáte?
Karla Kreislová
Je to skandální, k čemu všemu dnes na školách může dojít a co si děti dovolují. A v čím dál mladším věku. Za to, co se děje ve škole jsou odpovědní učitelé a zejména pak ředitel. Je neslýchané, že v případu mediální kauzy vedení samo nerezignovalo a není mu hanba, aby dál vedlo školu, kde došlo k takovému selhání.
J. Kabátník
Sledoval. Rozhodně bych zavedl na školách mnohem přísnější pravidla. Moje švagrová učí, takže vím, o čem je řeč. Učitelé to dnes nemají lehké. Je těžké získat si s dnešní morálkou u žáků autoritu, zvlášť, když je to samý mobil, facebook a kdoví co ještě. Všechno začíná v rodině a ve výchově. Dnešní rodiče nemají na děti čas a pak to takhle vypadá.
Milada Skalická
Je to hrozné. Jde to ruku v ruce se vztahy, jaké mají mezi sebou lidé dnes, jsou na sebe zlí, závidějí si a těží z neštěstí druhých. Neváží si hodnot. Když nemá dítě vzory a příklad, nemůže se s nimi pak ani ztotožnit. To se někde musí odrazit. Když se pak něco závažného stane, nejsou z toho ani vyvozeny patřičné závěry.
Otázka pro Renné Matezse, dětského psychologa
Co je důvodem šikany dětí směrem k pedagogům. Jak podobné situace řešit?
Po velmi emotivním a zhusta medializovaném případu z nedávné doby asi nikdo nechce slyšet, že je nutný citlivý přístup nejen k obětem šikany, ale také k agresorům. Přísný trest je samozřejmě na místě, ale je nutné také pátrat po příčinách takového chování a snažit se je odstranit. Děti, které se k šikaně uchylují, mají samy často velmi vážný problém. Nezřídka to bývají děti, které byly na základní škole samy obětí šikany. A tak si prostě řekly, že na střední to bude jiné. Už nebudou ony těmi fackovacími panáky. Chtějí na sebe upozornit, prosadit se v kolektivu vrstevníků. V rodině se jim nedostává patřičné pozornosti a zájmu. S takovými dětmi musí citlivě pracovat výchovní poradci, psychologové. Velmi účinná v případech šikany je prevence. Otevřené přátelské prostředí ve škole. Aby jak děti, tak i učitelé věděli, že mají zastání, mohou o svých problémech mluvit. Vedení školy nesmí byť v jediném případě selhat, jinak začne tento nevhodný jev ve škole bujet. Vhodné jsou diskuze s dětmi. Musí vědět o tom, jaký trest je za šikanu může čekat, jak společensky nepřijatelné je to chování. Kam se obrátit, pokud se se šikanou setkají a jak a s kým ji konkrétně řešit. Je ale také nutné nepropadat hysterii. Šikanou opravdu není možné označit každou „klukovinu“. Děti si jeden den neudělají nic dobrého, druhý den jsou největší kamarádi. Teprve opakované, cílené útoky ať už psychického nebo fyzického charakteru označujeme za šikanu, která může zanechat v dětech i dospělých následky a kterou je nezbytné řešit.
Policie šikanu nevyšetřovala
Řešila policie na Mostecku někdy v minulosti, nebo v současné době, případ šikany na škole, kdy šikanovaným byl učitel a šikanujícím žák? Údajně mělo padnout trestní oznámení ze strany jedné litvínovské školy na žáky, kteří šikanovali učitele prostřednictvím elektronických médií. Zabývala se policie takovým případem? Jaké mohou hrozit tresty, pokud se tento druh činnosti prokáže?
Na dotaz odpovídal Daniel Vítek, tiskový mluvčí Krajského ředitelství Policie Ústeckého kraje
„Na Mostecku žádný podobný případ v poslední době neevidujeme, také jsme nepřijali žádné trestní oznámení takového charakteru. Jednoznačně nemohu také hovořit o právní kvalifikaci skutku, o kterém neznám podrobnosti. To, co je obecně nazýváno šikanou, může být jak přestupkem, tak i trestným činem. Vždy záleží na konkrétních okolnostech toho kterého případu, intenzitě útoku, místě spáchání a dalších aspektech. Konkrétně pojem ‚šikana‘ v trestním zákoníku ani přestupkovém zákoně nenajdete, proto v takto obecné rovině nelze spekulovat o kvalifikaci, a tím pádem ani o druhu a výši trestu.“
Kamery? Pomohly by, ale všude být nesmějí
Dění na školách pomáhají hlídat kamery. Ve třídách ale být nesmějí. Byly by totiž zásahem do soukromí, práv a svobod, a mnozí učitelé, ačkoliv je vidí jako jedno z možných řešení, které by pomohlo proti šikaně, by je na své škole ve třídách nepreferovali.
Máte na škole zavedený kamerový systém? Mohly by podle vás kamery v souvislosti s šikanou pomoci?
Jana Adamcová, ředitelka Vyšší odborné školy ekonomické, sociální a zdravotnické, Obchodní akademie, Střední pedagogické školy a Střední zdravotnické školy, Most
„Kamerový systém máme, jen ale na uzlových místech, například při vstupu do školy. Kamerové systémy by asi v mnoha věcech pomohly, ale principiálně jejich širší využívání ve škole nedovoluje legislativa. Pokud by v tomto měla nastat změna, kamery by se mohly dát do tříd. Byla bych pro. Myslím si totiž, že škola je systém, kde se odehrává oficiální společenský akt. O nějakém „šmírování“ tak nemůže být řeč. “
Josef Forman, ředitel 3. ZŠ v Mostě
„Kamerový systém využíváme, ale jen venku. Je pro ochranu majetku, jako je např. školní hřiště apod. Jeho rozšíření by nám určitě pomohlo. Myslím, že i toto by mohl být zdroj toho, aby se některé negativní jevy na školách omezily. Přiznám se ale, že se mi příčí být sledován kamerami.“
Hana Praženicová, ředitelka Střední průmyslové školy a Střední odborné školy gastronomie a služeb Most
„Kamerový systém je jen na jedné ze dvou budov. Myslím si ale, že co se týče šikany, tak by nebyl účinným nástrojem. Pokud by šlo o šikanu, děti jsou dnes už natolik vychytralé, že přesně vědí, kam je kamera namířená, co snímá a kam by mohly zajít, aby byly mimo ni.“
Libuše Hrdinová, ředitelka 7. ZŠ v Mostě
„Co se týče kamer, ve třídách mít kamery nemůžeme, stejně jako na sociálních zařízeních. Jinak jako škola máme kamerový systém pouze při vstupu do školy, u šaten, nebo tam, kde by mohlo dojít ke krádeži či k vniknutí do školy. V prostorách, kde je anonymita velká, bych kamerový systém uvítala.“
Vladimíra Ilievová, ředitel Střední školy diplomacie a veřejné správy v Mostě
„Kamerový systém ve škole? To snad ne, vždyť máme osobní svobodu. Máme svá interní opatření, která fungují dobře. Snažíme se o to, abychom v 21. století vytvořili bezpečnou školu jak pro žáky a žákyně, tak i pro personál.“
Co si myslí o šikanování učitelů dětmi a studenty školní parlament?
Kamila Kozelková, studentka Střední školy Educhem, předsedkyně studentského parlamentu
„Nemyslím si, že to, co jsem viděla v televizi, byla přímo šikana. Spíše takové drzejší chování některých studentů vůči učitelům. Je to trapné a někdy se za ně stydím. Dělají to hlavně studenti, kteří se jinak mezi svými spolužáky neprosadí. Většinou už na základní škole šikanovali ostatní děti, aby si dokázali, jak jsou ‚dobří‘. Dovolí si to hlavně k učitelům, kteří nemají autoritu. Je to dobré téma pro studentský parlament. Po případu z Prahy, který byl hodně medializován, připravujeme na toto téma diskuze se studenty. Jednak pouze v uzavřeném kruhu studentů, ale také další, s přizváním odborníků na toto téma.“
Jak jsou na tom se šikanou pedagogů litvínovské základní školy, jsme se zeptali vedoucí odboru sociálních věcí a školství Veroniky Knoblochové. Odbor podle jejích slov neřešil šikanu směrem k učitelům na žádné základní škole v Litvínově. Od rodičů dětí jsme se ale dozvěděli, že jedna z litvínovských škol se v minulosti s podobným problémem potýkala. Jednalo se o zřízení falešného profilu na sociální síti, kde žáci zveřejňovali nahrávky učitelky, anonymně ji uráželi a kritizovali její vzhled. K otevřenému výstupu proti učitelce se ale žáci nikdy neodvážili.
|