Stěhování mosteckého kostela připomene nový průvodce

0
234

Kostel1Návštěvníci mosteckého jezera mají nově možnost nejen si prohlédnout fragment kolejového lože, po kterém se v roce 1975 projel kostel Nanebevzetí Panny Marie, ale také si ze svých vlastních chytrých telefonů vyslechnout hlasového průvodce. Toho do svého zařízení dostanou díky QR kódům, které na fragmenty přibyly v dubnu.

Původní kolejové lože už v loňském roce věnovala obyvatelům města skupina Sev.en Česká energie.

Kostel3Fragment kolejového lože je uložen v místě, kde nynější parková úprava připomíná původní pozici kostela a naznačuje směr, kterým byl kostel přesunut. Návštěvníkům areálu připomíná unikátní stěhování historické budovy. Chrám z počátku 16. století díky vynalézavosti a šikovnosti českých techniků ujel z místa, kde se později těžilo uhlí. Jedná se o stejnou část kolejového lože, která je zřetelně vidět na dobových fotografiích. „Nyní do nové turistické sezóny jsme místo doplnili virtuálním průvodcem. Přes QR kód si bude moci návštěvník otevřít aplikaci a poslechnout si všechny zajímavosti o stěhování kostela, které jsme načerpali jak u pamětníků z řad našich zaměstnanců, tak i ze zdrojů Oblastního muzea Most,“ uvedla skupiny Sev.en Česká energie Eva Maříková.

Mostecký kostel se dostal do Guinessovy knihy rekordů

Stěhování kostela začalo 30. září 1975 a trvalo do 27. října, celkem 646 hodin. Realizací plánu, jehož náklady byly odhadnuty na 150 milionů korun, byla pověřena organizace ministerstva kultury Transfera. Kostel byl zpevněn speciální ocelovou konstrukcí a pomocí 53 speciálních vozíků byl posunován na čtyřech kolejích, přičemž byl zezadu tlačen a zepředu brzděn hydraulickými válci. Vodováhy a elektronická čidla během cesty sledovala jeho veškeré pohyby a výškové odchylky. Zda může přesun kostela klapnout si technici nejprve ověřili na rodinném domku ve středočeském Klínci a na skladu chmele v Úštěku. Teprve potom přišel na řadu Most. Kostel takto zdolal trasu dlouhou 841,1 metrů průměrnou rychlostí 2,16 centimetrů za minutu. Na novém místě poblíž barokního špitálu s gotickým kostelem sv. Ducha byl pak posazen na nové základy a probíhaly v něm restaurátorské práce. Po pečlivém archeologickém průzkumu bylo před zahájením stěhování z chrámu odstraněno všechno vnitřní vybavení a pro jistotu snesena i věž. Ta byla o hodně mladší než chrámová loď, a především byla ve velmi špatném stavu. Hrozilo nebezpečí, že při přesunu by se mohla zřítit a zničit zbytek stavby. Přesun kostela je zapsán do Guinessovy knihy rekordů jako přeprava nejtěžšího předmětu po kolejích, protože jeho celková váha činila 12 tisíc tun. (ink)

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your name here
Please enter your comment!