Těžaři věnovali veřejnosti fragment kolejového lože, po kterém se v roce 1975 projel kostel Nanebevzetí panny Marie

0
382

Kostel 2Při oslavách Dne horníků a Mostecké slavnosti si mohli návštěvníci areálu mosteckého jezera poprvé prohlédnout fragment kolejového lože, po kterém se v roce 1975 projel kostel Nanebevzetí panny Marie. Chrám z počátku 16. století tak ujel svému osudu. Původní kolejové lože věnovala obyvatelům města skupina Sev.en Česká energie.

Skupina provozuje v okolí Mostu dva hnědouhelné lomy. A právě v areálu jednoho z nich objevili pracovníci část speciální kolejové konstrukce, po které byl před 48 lety unikátně přesunut děkanský chrám Nanebevzetí Panny Marie. „Fragment konstrukce bude po dohodě s městem Most a společností DIAMO instalován v místě, kde nynější parková úprava připomíná původní pozici kostela a bude naznačovat směr, kterým byl kostel přesunut. Bude tak připomínat tuto unikátní technickou operaci. Shodou okolností se jedná o stejnou část kolejového lože, která je zřetelně vidět na dobových fotografiích,“ uvádí generální ředitel těžebních společností Petr Lenc. Práce na instalaci konstrukce probíhaly už v srpnu tak, aby byla na novém místě v září, v době výročí zahájení přesunu kostela. „Ještě plánujeme doplnit místo virtuálním průvodcem. Přes QR kód si bude moci návštěvník otevřít aplikaci a poslechnout si všechny zajímavosti o stěhování kostela, které načerpáme jak u pamětníků z řad našich zaměstnanců, tak i ze zdrojů Oblastního muzea Most,“ doplnila mluvčí společnosti Eva Maříková.

Mostecký kostel se dostal do Guinessovy knihy rekordů

Stěhování kostela začalo 30. září 1975 a trvalo do 27. října, celkem 646 hodin. Realizací plánu, jehož náklady byly odhadnuty na 150 milionů korun, byla pověřena organizace ministerstva kultury Transfera. Kostel byl zpevněn speciální ocelovou konstrukcí a pomocí 53 speciálních vozíků byl posunován na čtyřech kolejích, přičemž byl zezadu tlačen a zepředu brzděn hydraulickými válci. Vodováhy a elektronická čidla během cesty sledovala jeho veškeré pohyby a výškové odchylky. Zda může přesun kostela klapnout, si technici nejprve ověřili na rodinném domku ve středočeském Klínci a na skladu chmele v Úštěku. Teprve potom přišel na řadu Most. Kostel takto zdolal trasu dlouhou 841,1 metrů průměrnou rychlostí 2,16 centimetrů za minutu. Na novém místě poblíž barokního špitálu s gotickým kostelem sv. Ducha byl pak posazen na nové základy a probíhaly v něm restaurátorské práce. Po pečlivém archeologickém průzkumu bylo před zahájením stěhování z chrámu odstraněno všechno vnitřní vybavení a pro jistotu snesena i věž. Ta byla o hodně mladší než chrámová loď, a především byla ve velmi špatném stavu. Hrozilo nebezpečí, že při přesunu by se mohla zřítit a zničit zbytek stavby. Přesun kostela je zapsán do Guinessovy knihy rekordů jako přeprava nejtěžšího předmětu po kolejích, protože jeho celková váha činila 12 tisíc tun.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your name here
Please enter your comment!