Homerlive
https://www.homerlive.cz/tezari-venovali-verejnosti-fragment-kolejoveho-loze-po-kterem-se-v-roce-1975-projel-kostel-nanebevzeti-panny-marie/

Těžaři věnovali veřejnosti fragment kolejového lože, po kterém se v roce 1975 projel kostel Nanebevzetí panny Marie




Při oslavách Dne horníků a Mostecké slavnosti si mohli návštěvníci areálu mosteckého jezera poprvé prohlédnout fragment kolejového lože, po kterém se v roce 1975 projel kostel Nanebevzetí panny Marie. Chrám z počátku 16. století tak ujel svému osudu. Původní kolejové lože věnovala obyvatelům města skupina Sev.en Česká energie.


Skupina provozuje v okolí Mostu dva hnědouhelné lomy. A právě v areálu jednoho z nich objevili pracovníci část speciální kolejové konstrukce, po které byl před 48 lety unikátně přesunut děkanský chrám Nanebevzetí Panny Marie. „Fragment konstrukce bude po dohodě s městem Most a společností DIAMO instalován v místě, kde nynější parková úprava připomíná původní pozici kostela a bude naznačovat směr, kterým byl kostel přesunut. Bude tak připomínat tuto unikátní technickou operaci. Shodou okolností se jedná o stejnou část kolejového lože, která je zřetelně vidět na dobových fotografiích,“ uvádí generální ředitel těžebních společností Petr Lenc. Práce na instalaci konstrukce probíhaly už v srpnu tak, aby byla na novém místě v září, v době výročí zahájení přesunu kostela. „Ještě plánujeme doplnit místo virtuálním průvodcem. Přes QR kód si bude moci návštěvník otevřít aplikaci a poslechnout si všechny zajímavosti o stěhování kostela, které načerpáme jak u pamětníků z řad našich zaměstnanců, tak i ze zdrojů Oblastního muzea Most,“ doplnila mluvčí společnosti Eva Maříková.


Mostecký kostel se dostal do Guinessovy knihy rekordů


Stěhování kostela začalo 30. září 1975 a trvalo do 27. října, celkem 646 hodin. Realizací plánu, jehož náklady byly odhadnuty na 150 milionů korun, byla pověřena organizace ministerstva kultury Transfera. Kostel byl zpevněn speciální ocelovou konstrukcí a pomocí 53 speciálních vozíků byl posunován na čtyřech kolejích, přičemž byl zezadu tlačen a zepředu brzděn hydraulickými válci. Vodováhy a elektronická čidla během cesty sledovala jeho veškeré pohyby a výškové odchylky. Zda může přesun kostela klapnout, si technici nejprve ověřili na rodinném domku ve středočeském Klínci a na skladu chmele v Úštěku. Teprve potom přišel na řadu Most. Kostel takto zdolal trasu dlouhou 841,1 metrů průměrnou rychlostí 2,16 centimetrů za minutu. Na novém místě poblíž barokního špitálu s gotickým kostelem sv. Ducha byl pak posazen na nové základy a probíhaly v něm restaurátorské práce. Po pečlivém archeologickém průzkumu bylo před zahájením stěhování z chrámu odstraněno všechno vnitřní vybavení a pro jistotu snesena i věž. Ta byla o hodně mladší než chrámová loď, a především byla ve velmi špatném stavu. Hrozilo nebezpečí, že při přesunu by se mohla zřítit a zničit zbytek stavby. Přesun kostela je zapsán do Guinessovy knihy rekordů jako přeprava nejtěžšího předmětu po kolejích, protože jeho celková váha činila 12 tisíc tun.
Post date: 2023-09-22 16:04:33
Post date GMT: 2023-09-22 14:04:33