Viditelnost je na ulici klíčová

0
16

Podzim je obdobím, kdy dochází k brzkému stmívání, dlouhé ranní tmě, ale také k častým mlhám, na což každoročně reagují policisté v Ústeckém kraji tím, že vyráží do ulic, aby se zaměřili na prevenci v oblasti viditelnosti chodců. Během této preventivně bezpečnostní akce, která probíhala v blízkosti silnic, a dále v místech se zvýšeným pohybem lidí, bylo zkontrolováno několik chodců, přičemž část z nich nebyla vybavena žádnými reflexní prvky. Kontroly probíhaly jak v obci, tak zároveň i mimo obec. O důležitosti „být viděn“ byli chodci poučeni, a za tímto účelem je policisté vybavili reflexními prvky. Tato preventivní opatření byla provedena jednak ve večerních, ale také v ranních hodinách, kdy je snížená viditelnost, což mnozí účastníci silničního provozu podceňují.

Pokud se chodci pohybují v místech, která nejsou osvětlena, k tomu jsou oblečeni do tmavého oblečení a nejsou vybaveni reflexními prvky, jsou obzvláště zranitelní. Nezapomeňte, že i jízdní kolo musí být vybaveno povinnými prvky do provozu. Nejen dobře viditelný cyklista a chodec, ale i samotné dodržování pravidel silničního provozu snižuje možná rizika nehodovosti. Viditelnost lze zvýšit vhodnou barvou oblečení a doplňky z fluorescenčních a reflexních materiálů, které zvyšují světelný kontrast vůči pozadí a prodlužují tak vzdálenost, na jakou může řidič chodce nebo cyklistu zaznamenat.

Na pohyb chodců za snížené viditelnosti pamatuje i zákon o provozu na pozemních komunikacích. Ustanovení tohoto zákona říká, že pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Za porušení tohoto ustanovení pak hrozí na místě až dvoutisícová pokuta.

Dle informací ze statistik šetřila Policie České republiky v působnosti Ústeckého kraje za leden až říjen roku 2024 (dále jen „sledované období“) celkem 7355 silničních dopravních nehod, při kterých bylo 26 osob usmrceno107 osob těžce zraněno a 1558 osob lehce zraněno. Hmotná škoda odhadnutá policií na místě nehody je ve výši 493,43 mil. Kč. Nejčastější příčinou dopravní nehodovosti je stále nesprávný způsob jízdy. Pokud se zaměříme na chodce, tak bylo v roce 2024 ve sledovaném období šetřeno celkem 238 srážek s chodcem, což je nárůst o 44 případů oproti stejnému období roku 2023. Z tohoto čísla bylo v 56 případech chodcem dítě. Vyhaslo 7 životů, tedy o 5 více nežli v roce 2023.

Reflexní materiál je v noci vidět na 3x větší vzdálenost než bílé oblečení a více než 10x větší vzdálenost než oblečení modré. Při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič nejméně 31 metrů (1,5 sekundy) na to, aby si uvědomil nebezpečí a odpovídajícím způsobem zareagoval. Pouze s reflexními materiály mu chodci a cyklisté dají dostatek času!

viditelnost

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your name here
Please enter your comment!