Homerlive
https://www.homerlive.cz/zeleznice-ve-stredohori-zatim-stoji/

Železnice ve Středohoří zatím stojí




Ministerstvo dopravy rozhodlo neobnovit železniční trať v Českém středohoří, na které již téměř 5 let nemůže Ústecký kraj objednávat dopravní obslužnost.

Kraj po téměř 5 letech čekání zjišťuje, že bylo téměř zbytečné. Náměstek hejtmana pro úsek dopravy Jaroslav Komínek k tomu uvádí: „Ministr dopravy Ťok nás v tomto ohledu zklamal, když nám v říjnu 2015 slíbil, že po zprovoznění dálnice D8 obnovu tratě zajistí. Kroky, které se teď na centrální úrovni dějí, hodily náš kraj přes palubu“.

Vláda ČR projednávala Informaci o neobnovení železniční tratě Lovosice – Řetenice – Teplice v Čechách poškozené sesuvem už 11. dubna. „Bohužel nedodržel slovo ani 1. náměstek ministra dopravy Čoček, který nám v 1. 2. na jednání řekl, že tak vysokou investici nemůže ministerstvo schválit samo, ale že ji bude projednávat vláda. Ve skutečnosti ji ministerstvo samo již zamítlo“, hněvá se náměstek Jaroslav Komínek. V materiálu, kterým se bude vláda zítra zabývat, spatřuje kraj řadu nesouměřitelných a nevyvážených údajů. Obnova a stabilizace samotného poškozeného úseku v délce 200 m má stát snad 800 mil. Kč. To je to, co od státu požadujeme, aby opravil. Již 5 let nemohou jezdit vlaky, které na trati u Českých drah objednáváme. Cestující se přepravují s menším pohodlím po velmi klikatých a úzkých silničkách autobusy.

Přes 2 roky pracoval stát na projektu obnovy a zahrnul do něj i modernizaci tratě spočívající v zabezpečení přejezdů, zlepšení nástupišť apod. Na modernizaci ministerstvo doporučilo kraji v r. 2015 spolupracovat, aby obnovená a modernizovaná trať měla lepší parametry, kraj by objednal více vlaků a celý, byť dražší projekt, bude mít lepší obhajitelnost a bude možné jej financovat z evropských peněz. „I na to Ústecký kraj přistoupil a podrobně spolupracoval na definování zlepšení tratě, protože trať skutečně vnímáme jako perspektivní“, doplňuje Komínek. Modernizace nakonec byla odhadnuta na další 1 – 2 miliardy a celková cena obnovy 1,8 – 2,8 miliardy se nakonec stala důvodem, proč jde projekt k ledu a není vládě vše řádně ani vysvětleno. V materiálu pro vládu se pak záměr obnovy za až 2,8 miliardy hodnotí jako celek a proto tomu stát „dal stopku“, ve skutečnosti jsou to dvě různé akce. Modernizace nutná není, kraj na ní netrvá, a lze ji provést kdykoliv následně. „Ministrovi se proti tomu ohradíme ještě písemně a podnikneme další kroky, aby se stát prostřednictvím SŽDC o svou trať postaral, opravil, neboť je to jeho povinnost, když tam trvá objednávka našich vlaků. Nevzdáme to.“ uzavřel náměstek Komínek.
Post date: 2018-04-19 15:27:02
Post date GMT: 2018-04-19 13:27:02